Både bergbulten och taxisystemet från ABI blev vinnare i Venture Cup Nords regionfinal

De två ABI företagen DO taxi och Northern Mining vann varsin kategori och Northern Mining Products med sin bergbult Dynamic Rock Bolt är Venture Cup Nord stora vinnare hösten 2013! Vinnarna har nu chans att ta sig till vårens Sverigefinal som går av stapeln i Umeå den 12 juni 2014.

Närmare 100 gäster samlades igår kväll på Luleå Tekniska Universitets festlokal när Norra Sveriges bästa affärsidéer skulle hyllas och Venture Cup Nords vinnare skulle koras på höstens regionfinal. Venture Cup är Sveriges ledande tävling för de som vill utveckla sin affärsidé. Kvällen kantades av mingel, underhållning och glädje och ur finalen steg fyra kategorivinnare och en totalvinnare.

Av de fyra kategorierna vann DO taxi med sin helhetslösning som hjälper taxibolagen att säkra sin kvalité kategorin Webb, Mjukvara & Media och Northern Mining Products med sin dynamiska expanderbara bergbult kategorin Life Science & Teknik, vardera fick ta emot 25 000 kr under Regionfinalen i Luleå.

Av de fyra kategorivinnarna så gick Northern Mining Products vinnande ur tävlingen med sin Dynamic Rock Bolt och vann totalsegern och därmed titeln Vinnare i Venture Cup Nord hösten 2013! De fick också ta emot ytterligare 100 000 kr.
Juryns motivering till vinsten lyder: "En ny innovativ produkt som har världsmarknaden framför sina fötter. Ett gott sammansatt team med de rätta erfarenheterna. Idén har stor tillväxtpotential! Juryn är enig om att denna idé kan bli en vinnare i framtiden!

Teamet bakom Dynamic Rock Bolt ser själva ljust på framtiden:
– Vi är glada att vi gick hela vägen och vann regionfinalen. Det känns som en bekräftelse på att vi har en bra produkt och affärskoncept. Det stärker oss att jobba vidare och nu ser vi fram emot Sverigefinalen, säger en stolt Leif Eriksson, en av grundarna i företaget.