Inlandsinnovation investerar i Bothnia Invent

Inlandsinnovation investerar 2 miljoner kronor i Bothnia Invent AB, ett relativt nystartat företag i Haparanda. Företaget hjälper sina kunder att erbjuda personlig kundservice på distans genom en fjärrstyrd servicedisk. Teknikområdet kallas Face2Face.

‒ Att kunna erbjuda personlig betjäning på distans är ett behov inom många branscher och samhällsfunktioner. Vi har redan börjat exportera till biluthyrningsföretag i Finland. Med den nya investeringen från Inlandsinnovation kan vi växla upp vår marknadsföring, säger Ove Åsberg, vd för Bothnia Invent AB.

‒ Det kan ta någon minut innan man förstår att det är en riktig människa man pratar med i servicekiosken. Det är inte vad man förväntar sig, men faktiskt uppskattar, säger Vesa Sihvola, teknisk chef på Bothnia Invent och som har utvecklat konceptet.

‒ Kanske var det min ovilja att lämna glesbygden som gjorde att jag jobbade fram lösningen med personlig service på distans. Färre resor till större serviceorter är också miljövänligt, tillägger Vesa Sihvola.

Närmast har Bothnia Invent utvecklats inom inkubatorsmiljön på Arctic Business Incubator, ABI.

‒ Bothnia Invent AB har en entreprenörsanda som vi tror på och är ett bra exempel på innovativa företag som har utvecklats i samarbete med universiteten. Idag är Bothnia Invent ett mycket litet företag som står i startgroparna för en spännande utveckling på flera marknadsområden, säger Gunnar Olofsson, vd för Inlandsinnovation.

Konceptetet med personlig kundservice kan med fördel användas av exempelvis tjänsteföretag, försäkringsbolag, banker, hotell, turismföretag, bilverkstäder, tullen, vårdcentraler, och många fler.

För mer information:

Ove Åsberg, vd Bothnia Invent AB, mobil 070-543 22 44

Gunnar Olofsson, vd Inlandsinnovation AB, mobil 0703-34 15 16

Inlandsinnovation är ett statligt riskkapitalbolag som har en finansieringsram på 2 miljarder kronor. Vi erbjuder en rad finansiella tjänster till företag i alla branscher, främst direktinvesteringar i tidiga skeden. Verksamheten ska bidra till att öka tillväxten och den internationella konkurrenskraften i norra Sveriges inland, som omfattar kommuner eller delar av kommuner i Norrbottens, Västerbottens, Jämtlands, Västernorrlands, Gävleborgs, Dalarnas och Värmlands län. Inlandsinnovation har fem anställda och kontor i Östersund.

• bothnia invent
  • investering
  • inlandsinnovation

ABI är Sveriges Nordligaste företagsinkubator som operativt hjälper företagare att skapa tillväxt och värde i sina företag. Verksamheten ägs av LTU holding, Norrlandsfonden, Längmanska företagarfonden, Luleå- och Skellefteå kommun och finansieras utöver ägarna av Innovationsbron Sverige. ABI stöttar idag 7 medlemsföretag och har dussinet i startgroparna.