Satmission med sitt portabla satellitsystem för tv- och webbsändningar har fått fart på sina affärer och lämnar nu inkubatorn ABI

Kalix baserade Satmission har fått snurr på affärerna. Deras kunder finns nu runt om i Europa och Ryssland och det är nu dags att klivet ut ur inkubatorn ABI. Det hela firades med en sedvanlig "utspark" som avslutades med julfest på Luleå Science park. Conny Hedman och teamet bakom Satmission berättade om hur det hela startade, tiden i inkubatorn och hur deras framtidsplaner ser ut.

Satmission har skräddarsytt helhetslösningar av mobila SatCom system och utvecklat ett eget innovativt sortiment, där hyra och försäljning av professionell utrustning, teknisk rådgivning och utbildning av operatörer för både TV-och företagskunder ingår. Deras senaste produkt heter Newsline och bland deras kunderna finns TV4, SVT, BBC, Francetelevision, Skynews, Teracom med flera. De har offerter på 60 miljoner kronor ute med en säljtrend som pekar uppåt. Som nästa marknad ser de Kina där de redan har etablerat bra kontakter.

- Sen vi kom till ABI, för ca 2 år sedan har vi fått betydande hjälp med allt från affärsplan till ABI´s värdefulla nätverk, lärorika utbildningar och har varit en utvecklande tid som gett oss många nya insikter. Vi fick också mycket bra respons och en hel del förfrågningar då vi medverkade vid IBC-mässan i Amsterdam. Vi räknar med att öka vår omsättning med 50 % under nästa år. Idag är vi ett komplett team på 6 anställda med en person i Stockholm, och vi alla ser ljust och hoppfullt på framtiden. Om våra offerter går i lås kommer vi behöva anställa fler, säger en nöjd Conny Hedman, Vd och medgrundare av Satmission.

- Det är ett härligt, ambitiöst gäng med mycket driv och fokus. Vi är glada att vi fått följa deras resa och att våra insatser gett resultat. Vi önskar Satmission all lycka på sin fortsatta företagsresa, säger Jan Wicén Vd ABI.

De 10 företagen som också gjort sin resa hos Arctic Business Incubator är; Mobizoft, Netix/Pizza.nu, CVK, Oricane, Behaviosec, D-Flow Technology, Meva Innovation, Tannak, Netrounds Solutions, Metasphere. ABI stöttar idag 23 medlemsföretag, alla med innovativa produkter och tjänster för den internationella marknaden.

• abi
  • tv4
  • bbc
  • inkubator