Succé för ABI-företag på biståndsmässa i Bryssel

ABI-företagen BioCool AB och AMT Solutions AB, från Skellefteå, gjorde succé på innovations- och biståndsmässan AidEx i Bryssel.

– Det var roligt och stimulerande och se vilken uppmärksamhet BioCool och AMT Solutions fick. Det är precis den typen av innovativa företag som både Sverige och FN gärna ser som aktiva i viktiga internationella upphandlingar, säger Anders Wollter, ministerråd UD.

AidEx-mässan genomfördes för tredje gången 12-13 november och det var första året som en inkubator tog plats med sina medlemsföretag. BioCool och AMT Solutions var där tillsammans med ABI - Arctic Business Incubator.

– Sveriges är en stor givare i FN-systemet, samtidigt som våra företags potential att bidra med bra produkter, tjänster och innovativa lösningar inte är fullt utnyttjad, menar Anders Wollter.

UD:s utrikesråd för internationell utveckling, Cecilia Björner, höll ett linjetal vid AidEx om hur Sverige bättre ska kunna fylla den potentialen.

– PES, Regeringskansliets projektexportsekretariat inom UD och Business Sweden lägger nu in en ny växel för att detta ska bli möjligt, berättar Anders Wollter.

– Alla våra innovativa bolag söker nya exportmarknader och att tillsammans med UD och Business Sweden skapa förutsättningar för vår region och Sverige som land känns viktigt och nydanande, säger Katarina Öquist, affärsrådgivare ABI.

UD och Business Sweden har initierat till ett möte i mitten av januari för att hitta nya vägar och samarbeten där deras och ABI:s utmaningar kan få bra synergier som handlar om att få fler företag att växa och att hitta nya internationella marknader.

Fick nya samarbetspartners

BioCools VD Maria Forsséll poängterar hur viktigt det är att få ta del av ABI:s processer och nätverk.

– Ett företag som vårt har en tuff resa, samtidigt som vi också har potential att skapa tillväxtmarknader på ett område som hittills har varit underrepresenterat av Sverige.

På mässan fick BioCool både nya potentiella samarbetspartners i Sverige och Norge med vilka man tillsammans kan skapa en starkare helhet.

– Dessutom fick vi inbjudningar till både Pakistan och till länder i Afrika, avslutar en nöjd Maria Forsséll.

Fakta om ABI företagen:

BioCool AB är först i världen med att erbjuda produkter som eliminerar mikroorganismer på ett helt ofarligt och miljövänligt sätt. Produkterna bygger på samma metod, men med olika variation av innovationen beroende på användningsområde. CleanWater renar dricksvatten från skadliga mikroorganismer, såsom bakterier, virus och parasiter. BioCool Medica - Syresätter diabetes- och psoriasisfötter genom att öka cirkulationen, BioCool FootCare – Tar död på vårtor, fot- och nagelsvamp. Produkterna finns på bland annat på Apotek Hjärtat. Bolaget bildades 2012 av Kemisten och Uppfinnaren JanOlof Eriksson. www.biocool.se

AMT Solutions har tagit fram en luftburen intensivvårdsbår. Micus-aero som båren heter, är speciellt utvecklad för transport av patienter som kräver intensivvård. Den har integrerad syrgas och fästen för att montera båren säkert i såväl flygplan som helikopter och vägambulans. Båren inklusive medicinteknisk utrustning är testad och godkänd för användning både i luften och på väg.

För mer information:

Arctic Business Incubator, Katarina Öquist, +4670-641 62 57, katarina.oquist@a-b-i.se

PES, UD, Anders Wollter, +46 70-275 21 12, anders.wollter@gov.se

Business Sweden, Andreas Rentner, +31 70-302 20 59, andreas.rentner@business-sweden.se

BioCool, Maria Forssell, +4670-295 16 79, maria.forssell@biocool.se

AMT Solutions, Håkan Österhed, +46 73-526 21 01, h.osterhed@amtsolutions.se