Två ABI företag nominerade i Venture Cup

Av alla tävlingsbidrag från Norra regionen till Venture Cups affärsplanstävling har två ABI företag gått vidare till regionfinalen där åtta nominerade deltar. Från ABI kommer Leif Eriksson och Anders Dalstål med Northern Mining Products och deras bergbult Dynamic Rock Bolt samt Ola Johansson DO Taxi med sitt skräddarsydda it-system för taxibranschen. Regionfinalen äger rum den 12 december vid Luleå Tekniska Universitet. Tävlingen fortsätter under våren och kommer att avgöras vid Sverigefinalen i Umeå, juni 2014, där de 12 bästa affärsidéerna tävlar mot varandra.

Tävlingen är uppdelad i fyra kategorier; Människa & Samhälle, Miljö & Energi, Life Science & Teknik samt Webb, Mjukvara & Media. I de två sistnämnda kategorierna deltar våra bidrag som därmed har chans att vinna 25 000 kr vardera. En av dessa fyra vinner dessutom totalvinsten på 100 000 kr.

I Life Science & Teknik kategorin deltar;
Northern Mining Products har utvecklat en dynamisk, expanderbar bergbult (Dynamic Rock Bolt) som ökar säkerheten i gruvor och bergrum. De kom till ABI hösten 2012 och har redan erhållit flera utmärkelser för sin produkt som har en stor potential inom sin bransch och internationellt.

I Webb, Mjukvara & Media kategorin deltar;
DO Taxi är en av ABI´s senaste tillskott som kom in under hösten. De har en utvecklat en plattform för effektivisering och samordning av alla delar av verksamheten i taxiföretag.

ABI har genom åren haft flera medlemsföretag som deltagit i Venture Cups tävlingar, Swedroof, Taxijakt, Pizza.nu, Netrounds och Cellfab. Cellfab vann regionfinal i Norr och kom på andra plats i Sverigefinalen 2011.

- Det är kul att vi varje år har företag från ABI som är med och tävlar i Venture Cup. Vi ser att det ger en positiv och bra utveckling för företagen och det blir ju extra spännande att följa då våra är med, säger Jan Wicén vd ABI.

Om Venture Cup
Venture Cup är Sveriges ledande tävling för de som vill utveckla sin affärsidé till ett framgångsrikt affärskoncept och starta företag. Årligen delas 1,8 miljoner kronor till nytänkande affärsidéer och entreprenörer med syftet att bidra till en hållbar svensk tillväxt.

Venture Cup är en ideell organisation som bildades i västra Sverige 1998 på initiativ av McKinsey & Company i samarbete med Chalmers, Göteborgs universitet och Innovationsbron (dåvarande Teknikbrostiftelsen). Idag drivs Venture Cup förutom i Sverige i Danmark och Norge.

• affärsplan
  • tävling
  • venture cup
  • abi