Två av tolv i Venture Cups final från Luleå

Sustainalube och Yamzu E-sport har gått vidare till final i Venture Cup. Båda är sprungna ur Luleå Tekniska Universitet och ingår i Arctic Business Incubator. Av 32 regionala vinnare landet runt återstår nu 12 finalister som går vidare till Sverigefinalen 9 juni i Göteborg.

Sustainalube

Teamet bakom Sustainalube, har forskat fram ett miljövänligt smörjmedel som baseras på en ickegiftig restprodukt och växtbaserade tillsatser.

- Vi är glada att vi är vidare i tävlingen. Det är ett kvitto på att vi har en bra produkt som är aktuell i tiden, säger Christian Olsson, vd Sustainalube.

Venture cup juryns motivering: ”En färdig, unik affärsidé med konstaterat kundintresse. Med ett bra driv, stor erfarenhet och en stor möjlighet till tillväxt visar detta team att de är värdiga att få totalvinsten. De har hittat en tydlig målgrupp och fokuserar på nyttan i samhället. En HELT unik idé!”

Yamzu esport
Teamet bakom Yamzu har tagit fram en plattform för e-sport där spelare kan skapa och delta i olika event som idag inte finns på marknaden.

Venture cup juryns motivering: “En affärsidé som är rätt i tiden och som kan bli hur stor som helst. Idén löser ett tydligt behov på marknaden och har potential att förändra en redan existerande bransch och göra den till det bättre. Det driv, den entusiasm och den kompetens teamet uppvisar gör att vi tror på en framgångssaga.”

- Vi är grymt glada för vi tror mycket på det vi gör. Vi ser fram emot finalen i juni, säger Asiad Majeed, vd Yamzu.

Venture Cup är Sveriges ledande tävling för affärsidéer. Över 200 000 kronor delas ut till entreprenörerna samt alla vinnare får ett års mentorskap från SEB och totalvinnaren får konsulttjänster från McKinsey & Company.

För mer information kontakta;

Christian Olsson, vd Sustainalube, christian.olsson@sustainalube.com