​SEB sätter ny teknik och hållbarhet i fokus i Åre

​SEB sätter ny teknik och hållbarhet i fokus i Åre

Hur kan framtidens företagare dra nytta av ny teknik och nya plattformar? Möt Christoffer Malmer, chef för nystartade SEBx – ett strategiskt initiativ som startats och drivs inom SEB, och hör honom berätta om hållbar tillväxt, hur man bryter ny mark med den nya tekniken och varför han tror att de kommande åren kan bli helt avgörande för branschens långsiktiga utveckling.

Vid Åre Business Forum får Christoffer sällskap av en spännande panel av forskare och unga entreprenörer som kommer att samtala på temat ”Framtidens företagare och hållbara affärsmodeller”.

Christoffer Malmer, chef för SEBx

Chef för SEBx – ett strategiskt initiativ där fokus ligger på att utforska nya tekniker, alternativa tekniska plattformar och framtida kunderbjudanden. SEBx är en del av SEB. Christoffer började sin karriär som analytiker på Goldman Sachs, där han bland annat var Managing Director med ansvar för Bank & Finansanalys i Europa. Han började på SEB 2011 och har haft flera chefstjänster på banken innan han blev chef för SEBx, vilket han var med och startade våren 2018.

Birgitta Bergvall-Kåreborn, professor och rektor vid Luleå Tekniska Universitet

Professor i informatik och rektor vid Luleå tekniska universitet. Birgitta är en av hjärnorna bakom konceptet Living Lab – och hon har också varit engagerad i att utveckla nätverk för Living Labs både i Sverige och Europa. I sin forskning fokuserar Birgitta just nu på crowdsourcing som arbetsform. Hon brinner för frågor kring forskning, livslångt lärande och entreprenörskap samt planerar att öppna ett virtuellt campus i Åre.

Martina Klingvall, VD för Telness

Grundare av och VD för Telness – en enklare mobiloperatör för företagare och entreprenörer, vars affärsidé är att utmana de stora jättarna med en enkel, digital, prisvärd tjänst och en grym kundupplevelse. Som nybakad ingenjör från KTH gjorde Martina en sväng i telekombranschen, där hon mötte många missnöjda kunder. Då bestämde hon sig för att starta Telness och utgå från kundernas behov – där hypotesen är att alla vill ha så lite som möjligt med sin operatör att göra.

Andreas Wilhelmsson, VD för Ljusgårda

Driver sedan 2010 en webbyrå men satsar nu på nystartade Ljusgårda där han sitter som VD. Ljusgårda beskriver sig som en modern bonde med gott samvete. Med hjälp av ny och grön teknik har de byggt upp en kontrollerad odlingsmiljö där de producerar sallad året runt, vilket gör att de sticker ut i en bransch där mer än 70 procent av all frukt och grönt som konsumeras i Sverige är importerat. Målet är att göra Sverige självförsörjande på frukt och grönsaker.

Gustaf Hård af Segerstad, grundare av Studi

Driver Studi tillsammans med kompisen Ludvig Dieden. Studi är ett digitaliserat utbildningsverktyg som säljs in till kommuner och skolor runt om i världen och som grundades med visionen om en skola där alla har en chans att lyckas. Idén till Studi fick Gustaf och Ludvig från Youtube och dataspel där tittarna och spelarna lyckas hålla intresset vid liv – till skillnad från i skolan, där Gustaf hade vantrivts med både miljön och läroböckerna. Studi erbjuder ett enklare sätt för elever att lära sig på, oavsett nivå. Grunden i läromedlen är korta animerade filmer med handling och tydliga förklaringar.

Klicka här för att komma direkt till anmälan.
Mer information om program och praktisk information.

Åre Business Forum är en arena med många spännande möten i en fantastisk miljö på Copperhill Mountain Lodge i Åre. Det är Nordens motsvarighet till World Economic Forum i Davos och här möts de främsta entreprenörerna och de mest aktuella bolagen med fokus på affärer, investeringar och nya kontakter. På plats finns ägare, koncernledningar, viktiga nationella aktörer, de bästa tillväxtbolagen i Norden samt några av våra främsta politiker.