Stålmannen med vinnarskalle

Stålmannen med vinnarskalle

Peter Areskog, Areco Steel AB, utnämndes den 25 november till region Syds främsta entreprenör i tävlingen Ernst & Young Entrepreneur Of The Year. Peter representerar region Syd när SM i entreprenörskap avgörs i Blå Hallen, Stockholms stadshus den 3 februari 2011.

Utnämningen skedde i samband med en entreprenörskväll på Elite Hotel Savoy i Malmö, där flera av regionens mest framstående företagare samlats. På plats fanns också en oberoende jury som bestod av Hans Möller (Ideon), Göran Nilsson (Connect Skåne), Bodil Rosvall (Minc), Eva Ohlstenius (Företagarna), samt föregående års vinnare Gull-Britt Jonasson (Finja Betong).

Juryns motivering:
”Med en vilja av stål har årets pristagare redan från barnsben visat att entreprenörskap måste innehålla en stark drivkraft att göra goda affärer med ett gott ledarskap”.

Stundande SM i entreprenörskap
Peter Areskog kommer nu att möta åtta andra regionvinnare och göra upp om Sverigetiteln Entrepreneur Of The Year. Finalen äger rum den 3 februari 2011 i Blå Hallen, Stockholm. Vinnare går vidare till den internationella finalen i Monte Carlo våren 2011.

– Det ska bli mycket spännande att följa Peter Areskog i den nationella finalen. I vårt arbete på Ernst & Young ser vi dagligen bevis på hur mycket framgångrika företag betyder för Sverige, vi vill därför också belöna personerna bakom företagen, säger Thomas Anvelid, ansvarig för Entrepreneur Of The Year, region Syd.

Om utmärkelsen
Ernst & Young Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i drygt 50 länder. Entreprenörerna bedöms av en extern jury efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Tävlingen startade i USA 1986. I Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Arrangör: Ernst & Young. Huvudsponsor: SEB. Officiell leverantör: Elite Hotels. Huvudmediapartner: E24. Mediapartner: Entreprenör. Utmärkelsen stöds ideellt av Handelshögskolan i Stockholm. Läs mer på www.eoy.nu

Areco är ett svenskt privatägt bolag som bildades 1944 och är idag en av de ledande aktörerna inom tillverkning av byggplåt. Kärnverksamheten riktar sig till byggindustrin med ett omfattande utbud av byggkomponenter i tunnplåt för bostäder och kommersiella fastigheter.

Koncernen med för närvarande sju dotterbolag och 65 anställda omsätter ca 750 Mkr och fortsätter att expandera i snabb takt. Kunderna finns i 25 länder och produktionen i ett flertal europeiska länder.
Läs mer på www.areco.se