​Ludvig Fjällström – Team Åre Sweden 2018

Född och uppvuxen i Åre har han haft skidor under fötterna sedan han var 1,5 år gammal. I 11-årsåldern började han åka puckel och har nu siktet inställt på OS-medalj. Här berättar han om sina Åre-favoriter, Åre som puckelby och exakt hur många dagar det gick mellan hans korsbandsoperation och tävlingsstart i världscupen december 2017.

Som så många andra Årebarn åkte Ludvig alpint under uppväxten men tyckte aldrig att det var särskilt kul. Som 11-åring bytte han till att åka puckelpist, i samband med att den sektionen av Åre SLK drog igång. Något han tror samanföll med att alla gamla puckelstjärnor i byn fick egna barn.

”Åre som puckelby är väldigt bra och sporten har växt mycket senaste åren. När jag började var vi kanske 5-6 stycken och nu har vi kids-camp varje vår med över 100 deltagare. Vi får också mycket stöttning av lokala företagare och det märks att det finns en stark puckeltradition.”

Åre har även stått värd för allt ifrån världscupen och junior-VM till europacupen.

”Hela touren älskade stoppet i Åre. Både stämningen i backen och hela byn”

Åre är en by med många puckelåkare av digninitet. Flera av dåtidens stjärnor driver nu verksamheter i byn och stöttar puckelsektionen så gott det går.

”Daniel på Åre Skidsport ser alltid till att skidorna är i bra skick, Werséns fixar goda middagar och Greger på Åre Bageri ordnar frukostarna. Vi har bland annat haft lyxen att äta frukost på bageriet under fysläger. Då vet man att man kan lyfta tungt sen Och äter du bara en middag i byn så ska du äta ren i Källaren på Werséns!”

Fys och rehab är annars något som tagit upp mycket av Ludvigs tid senaste året. I slutet av januari 2017 skadade han korsbandet och har sedan dess gjort allt för att komma tillbaka till tävlandet så snabbt som möjligt. 291 dagar efter operationen stod han så på tävlingsstart igen i december 2017. Och siktet är tydligt inställt på OS i februari.

”Jag gjorde ett lugnt och kontrollerat första tävligsåk och det kändes skönt att kunna åka så pass defensivt men ändå göra bra ifrån mig. Hade det inte varit OS så hade jag väntat ännu lite längre med att tävla, så jag tog det lugnt i början och satsar hårdare nu efter jul och nyår.”

Ludvig reser väldigt mycket men väl hemma i Åre beskriver han sig som en vårvinterperson.

”Då är det lite varmare och mjukare och man kan verkligen njuta av hela berget och alla roliga event. Ett favoritåkutanför pisten är Solravinen mot Baksidan på Åreskutan, där kanman alltid hitta något kul drop eller få lite sköna svängar.Roligaste eventet är helt klart Åre Ski Finals! Det är hög nivå på deltagarna och alla har kul!”

Just nu är det definitivt OS som gäller för Ludvig.

”Målet med skidåkningen är att fortsätta utvecklas och att ta OS-medalj, helt klart. Jag satsar i år. Och nästa OS.”

Varför tror du så många bra skidåkare ur så många olika kategorier kommer från just Åre?

”Det har vi pratat om en hel del inom laget. Jag tror det beror på två olika saker. Dels är vi uppfostrade med varienda förhållanden på berget, alltifrån 30 minus till långa ljusa dagar med slaskåkning. Dels är prioriteringarna kanske lite annorlunda för oss som bor här. Status på andra ställen har inte samma status här. Här är det viktigare att kunna identifiera sig med sitt intresse, så som skidåkning. Viktigare än att identifiera sig med till exempel ett jobb med hög lön. Här är jobbet mest bara ett medel för att kunna göra det man vill, till exempel åka skidor!”

När började du åka skidor?

”Mamma påstår att jag var 1,5år när jag åkte längdskidor första gången, men det kommer jag inte ihåg själv.”

Kort om Ludvig

Ålder: 24 år
Klubb: Åre SLK
Bästa meriter: 3a 2016 och 5a 2017 i världscupen. OS-final i Sochi 2014. JVM-Guld och silver 2013.
Familj: Mamma Helen, Pappa Sven, Storebror William och lillebror Jonathan.
Övrigt: spelar massa instrument och älskar musikaler samt hejar på ÖFK så ofta jag kan.

Följ Ludvig här:

Instagram: @ludvigfjallstrom