Swedish Network of Convention Bureaus bildar förening

Swedish Network of Convention Bureaus, SNCVB, som sedan 2009 varit ett informellt nätverk för Sveriges samtliga CVBer, tar nu steget och bildar en ideell förening. SNCVB verkar utifrån två huvudfokusområden, affärsnytta och kunskapsutveckling för att tillsammans utveckla svensk mötesindustri.

De 21 medlemsstäderna, däribland Åre, möts i dagarna på Yasuragi Hasseludden för ett konstituerande grundarmöte.

"Det här känns som en naturlig utveckling för vårt svenska nätverk som under de första fem åren haft en enorm utveckling. Vi har gått från en handfull medlemmar till dagens tjugoen," säger Ante Jankovic ordförande i SNCVB. "I gruppen finns en enorm kraft och kompetens kring mötesindustrin. Det här känns som det enda rätta steget. Vår ambition är att som nybildad förening ytterligare stärka vår position och lyfta Sverige som ett föregångsland inom mötesindustrin. Vi hoppas att vår utveckling skall leda till att Sverige på sikt ska ha en nationell Convention Bureau som officiellt har uppdraget att driva mötesindustrifrågan på uppdrag av stat och näringsliv."

Ante Jankovic, Ordförande SNCVB, Jönköping Convention Bureau, 070-315 00 76
Malin Steffensen, Åre Convention Bureau, 070-208 80 48

• Turistnäring, turism, resor

• convention bureau