Åre Höstmarknad satsar på besöksrekord

För nionde året i rad samlar Åre Höstmarknad det bästa av Jämtland på en plats. Den stora nyheten i år är att fokus ligger på kultur, historia och hållbarhet. Ett myller av genuint hantverk, lokalproducerad mat, nycirkus, gröna motorer, engagerade föreläsningar och mycket mer ska locka fler och nya besökare till Åre 27-29 september.

Vid foten av den höstfärgade Åreskutan bäddar Åre upp för den bästa höstmarknaden någonsin. Mycket är sig likt men lika mycket är nytt. Förutom den klassiska marknadsdelen har arrangörerna i år jobbat med det genuina och det hållbara Åre i fokus.

”Kultur, historia och hållbarhet är den röda tråden genom hela höstmarknaden. Vi har vår fantastiska matkultur presenterad i Åre Park med Det goda Jämtland. På Åre Grön Motormässa ser vi det senaste inom el- och hybridmotorer och via föreläsningar får vi både en återblick i Åres historia och en inblick i en hållbar framtid. Vi har musik, hantverk, prova på-aktiviteter, mässa för hem & fritid, föredrag, ja listan kan göras lång och allt tillsammans gör att Åre Höstmarknad verkligen måste besökas, ” säger Therese Sjölundh, VD Åre Destination.

Några av årets programpunkter är musikgruppen Fjällfot som öppnar och stänger marknaden varje dag med kohorn, näverlur och kaukning. Världsmästaren Andreas Lindqvist ger en BMX-flatlandshow, trickcykling på plan yta, och nycirkusgruppen Nordcirkus bjuder in till prova på-aktiviteter. Musikern och odlaren Stefan Sundström kåserar kring sin bok – Stefans lilla gröna och är en av många föreläsare inom hållbarhet, odling och historia. Det goda Jämtland i Åre Park blir en festplats för den lokala maten och Duved bjuder bland annat in till hantverkshus.

Den återvändande höstmarknadsbesökaren kommer att känna igen sig i det stora utbudet av utställare med kvalitetshantverk, mathantverk, barnaktiviteter och inte minst den traditionsenliga fårvallningen genom Åre by på lördagen.

För mer information kontakta:
Hanna Moback, Projektledare Åre Höstmarknad, hanna@aredestination.com, 070-586 05 75
Therese Sjölundh, VD Åre Destination, therese@aredestination.com, 070-347 86 87

arehostmarknad.se, facebook.com/arehostmarknad

Sedan starten 2005 har Åre Höstmarknad vuxit från cirka 8 000 besökare till förra årets cirka 20 000 besökare. Marknaden har blivit en av Åres viktigaste helger under barmarkssäsongen och det gedigna marknadsprogrammet tillsammans med byns öppna restauranger och pubar med livemusik och matupplevelser gör marknadshelgen till en komplett upplevelse för hela familjen.

• åre höstmarknad
  • åre destination
  • therese sjölundh
  • historia
  • kultur
  • hantverk
  • marknad
  • turism
  • jämtland
  • fjäll
  • höstmarknad

Åre är Skandinaviens största skidort och Sveriges största fjällby med aktiviteter året runt. Tåget stannar mitt i byn och inom en dryg timmes bilresa finns två internationella flygplatser. I Åre finner man, förutom härlig skidåkning, cykling i världsklass och vandring, en mängd restauranger med kulinariska upplevelser, ett stort utbud av aktiviteter och boende samt shopping som man inte förväntar sig att hitta i en by.

Åre Destination AB ägs av näringslivet i Åre och driver Åre Convention Bureau och Spår & Leder. Åre Destination arbetar med att förverkliga Vision 2020 - en gemensam tillväxtstrategi för näringslivet i Åre och kommunen med målsättningen att år 2020 vara Europas mest attraktiva alpina åretruntdestination. www.are360.com