Åredagen 19 oktober 2012 på Copperhill Mountain Lodge

Temat för Åredagen 2012 är Hållbart företagande – för bättre lönsamhet, tillväxt och starkare varumärke.

Åredagen är en företagardag som arrangeras varje höst i Åre. Dagen fungerar som en avslutning på barmarksäsongen och en avspark för vintersäsongen. Företagare, invånare, studenter och tjänstemän möts, nätverkar, minglar och tar del av inspirerande föreläsningar.

Hållbart företagande är starkt växande och är numer ett inarbetat förhållningssätt hos de flesta stora företagen. Kraven på, och framförallt möjligheterna för, de mindre företagen blir allt tydligare.

Vad är hållbart företagande? Vad betyder hållbarhet för oss i vårt vardagliga liv? Och vad betyder det för framtiden? Åredagen informerar och inspirerar i år företag och invånare i Åredalen till att tänka på och jobba med ett långsiktigt hållbart perspektiv.

Se program nedan för mer information om vad dagen kommer att innehålla.

Hanna Moback
, 070-586 05 75, Projektledare Kompetensutveckling Jämtland
aredestination.com/aredagen

PROGRAM ÅREDAGEN 19 oktober 2012

Hållbart företagande– för bättre lönsamhet, tillväxt och starkare varumärke!

13.00  Välkommen – en introduktion till dagen, Pernilla Gravenfors, Bitte Engman och Jan Andersson

13.10

• Den globala utvecklingen, Andreas Gyllenhammar, Sweco. En av Sveriges mest tongivande hållbarhetskonsulter om hållbar samhällsutveckling.
  • Introduktion till Wide – idéhanteringsverktyg där Du bidrar med Dina idéer – en process som pågår hela dagen!
  • Hållbara turistdestinationer, Christina Rådelius, Programansvarig Besöksnäring Tillväxverket.
    Åre – vägen till en hållbar destination, Lars-Börje Eriksson och Helena Lindahl, ÅRE Destination AB
  • Utdelning av företagarpriser: Årets Företagare och Årets Nyföretagare

14.30

• Fika och mingelpaus
  • Jan Andersson, Peak Innovation, berättar lättsamt om löpartrenden.
  • Fikabuffé i Coppermine – nätverka, mingla, besök de goda exemplens montrar – fråga, diskutera – hur kan Du bidra?
  • Företagsutställare.

15.00

• There is no business on a dead planet – den goda förebilder, Gustaf Stenbeck, Miljöchef Nordic Choice Hotels.

15.20

• Goda Exempel från Åredalen – vi gör skillnad!
  • Swapstories – Second hand-koncept där alla pengar från försäljningen går till välgörenhetsprojekt, Haglöfs
  • Hållbar Outdoor – Lokalt och globalt ansvarstagande, Klättermusen
  • Lokalt riskkapital för bygdens företag, Åre Lokalkapital AB
  • Åredalens ungdomar engagerar sig för de fattiga i Rumänien, Projekt Åredalen
  • Lugna Gatan – en metod för att integrera unga människor i samhället genom närvaro, engagemang, upplysning och arbete, Åre kommun
  • Nätverk för ett hållbart ÅRE, CSR Åredalen
  • Kommersiella event och CSR-volontärer, Brattlandsgården
  • Samhällen som liknar ekosystem – biomimicry är en kreativ metod där man imiterar naturen för att skapa mer hållbara lösningar, Regionalt Designcentrum Jämtland / Åre Design Center

17.15  Summering och avslutning

Mingelstund och eftersnack

19.30  Middag och byfest!

• åredagen
  • copperhill
  • nätverka
  • hållbar