Årets Nyheter från Åre 2017-2018 ​

Flera nya boendealternativ för både grupper och privatgäster, ny blå nedfart, solcellsdrivna liftar fortsatt aktivitetsfokus, spännande paketeringar och späckat afterskiprogram. EasyJets flyglinje mellan London och Åre Östersund Airport fortsätter och en ny direktlinje till Köpenhamn gör Åre ännu mer lättillgängligt för danska gäster. Här är en sammanställning av årets nyheter från Åre.

Temperaturena började krypa under nollan i oktober och Åre by har bäddats in i vitt fluff flera gånger om. Uppe på Åreskutan ligger snötäcket stadigt kvar sedan första snöfallet. Snökanonerna jobbar på i skidområdet och hela Åre är redo för en ny vintersäsong.

Bland årets nyheter ser vi att easyJet fortsätter satsa på Åre Östersund Airport med nytt direktflyg till Köpenhamn från jul till påsk, samtidigt som direktlinjen till London som startade förra säsongen fortsätter.

SkiStar öppnar fjällvärldens första soldrivna liftar och det är VM 8:an, Sadelexpressen och Duveds linbana, som i vinter helt kommer drivas av solkraft. SkiStar bygger också ut det populära skidområdet Åre Sadeln med ytterligare en ny blå nedfart – en svårighetsgrad passar både nybörjare och de som gillar att njuta av långa carvingsvängar.

Nya boendealternativ för de större sällskapen presenteras, bland annat Kaffestugan i centrala Åre med 20 bäddar och 380 kvadratmeter stora Åre Chalet mitt i byn. I november lanseras även This Is Åre, en plattform för förmedling av boenden i premiumsegmentet.

Flera nya aktivitetssatsningar syns så som Snow Quad hos Explore Åre, längdclinics i hela Åre med omnejd hos Åreguiderna och ett enormt utbud av gruppaktiviteter samt uthyrning av långfärdsskridskor hos Camp Åre.

Holiday Club Åre fortsätter att profilera sig som träningshotellet där alla aktiviteter ingår – både träningen på SATS gym och aktivitetsschemat Active Inclusive med bland annat snöskovandring, familjeyoga, simskola och vinterlöpning.

Också Granen Hotell riktar in sig på mer aktiviteter och skapar med nya delägaren artisten och entreprenören Petter Alexis Askergren allt ifrån träningshelg och vinfestival till spännande artistuppträdanden.

Stora delar av Sveriges artistelit kan också ses uppträda på nattklubben Bygget. Och populära afterskiställen som Hotell Fjällgården och Årehyddan har ett späckat program av liveband.

Den 14-18 mars kommer världens bästa alpinåkare till byn när Åre arrangerar den Alpina Världscupsavslutningen i nationalarenan. Det blir en riktig skidfest och en försmak av vad som komma skall när Åre 2019 står värd för ännu ett alpint VM.

Dessutom kommer förra årets stora evenemangssuccé Åre Sessions tillbaka sista helgen i april.

Alla Årets Nyheter från Åre finns samlade i bifogat dokument.

Se även en översikt av vinterns alla evenemang i bifogat dokument.