Rekordstor ökning av gästnätter i Åre december 2012

December 2012 blev bästa decembermånaden någonsin i Åre. Enligt färsk statistik ökade gästnätterna med 42 procent jämfört med 2011. Även helårsstatistiken visar på flest antal gästnätter någonsin.

December 2012 var den bästa decembermånaden i Åres historia. Registrerade gästnätter var 86 716, en ökning med 42 procent jämfört med samma månad 2011. Enligt statistiken var det en generell uppgång i hela Jämtland med 17 procent och angränsande Dalarna visade på 23 procents ökning. En av förklaringarna till den kraftiga uppgången kan vara den så kallade kalendereffekten.

”Möjligheten till en längre sammanhängande ledighet i år över jul- och nyårshelgerna är en förklaring till den positiva siffran. Sen hade vi en bra start på vintern generellt i hela landet”, säger Lars-Börje Eriksson, VD Åre Destination AB.

Totalt för hela 2012 visar de registrerade gästnätterna en ökning på 5 procent jämfört med 2011 – en ökning med nästan 40 000 gästnätter utslaget på året där juni och december står för störst procentuell ökning.

Åre är nu inne i en intensiv period med sportlovsfirare och en kort lucka innan påskgästerna kommer.

För mer information kontakta:
Lars-Börje Eriksson
, VD ÅRE Destination, 070-586 60 60

• gästnätter
  • rekord
  • december 2012

Fakta - Åre året runt

ÅRE Destination AB ägs av näringslivet i Åre och driver Åre Convention Bureau och Spår & Leder. ÅRE Destination AB arbetar med att förverkliga Vision 2020 - en gemensam tillväxtstrategi för näringslivet i Åre och kommunen med målsättningen att år 2020 vara Europas mest attraktiva alpina åretruntdestination. Under 2012-2014 är Åre en av fem svenska destinationer som ingår i Tillväxtverkets satsning på hållbar destinationsutveckling.