Stor ökning av gästnätter i Åre hittills i sommar

Sommargästerna fortsätter öka i Åre. Enligt färsk statistik ökade gästnätterna i maj med 21 procent och den preliminära siffran för juni är 41 procent.

Sommaren 2011 var den bästa besökssommaren i Åres historia. Gästnätterna ökade med 28 procent gentemot 2010 och företagarna upplevde en markant ökad besöksström. Sommaren 2012 ser ut att gå åt samma håll med 21% fler registrerade gästnätter i maj och 41% fler i juni. Känslan besöksnäringen har av juli månad följer samma trend.

”När jag pratar med företagare i Åre by och närliggande områden berättar de om fler gäster än någonsin och ökad omsättning. Vandring, cykel och shopping driver tillsammans med bad, spa, mat och prisvärt boende nya gäster till Åreområdet”, säger Lars-Börje Eriksson, VD Åre Destination AB.

ÅRE Destinations arbete med att utveckla destinationen kommer från och med i höst att ytterligare intensifieras då Åre som en av  fem destinationer ingår i regeringens satsning på ”Hållbar destinationsutveckling”. Under augusti och september tas de sista medfinansieringsbesluten av Åre kommun och Regionförbundet Jämtland. Med fokus på nya internationella gäster och hållbarhet kommer ÅRE att bidra till att nå målen i den regionala och nationella tillväxtstrategin för besöksnäringen till 2020.

”Det är denna utveckling som driver kommunen Åre framåt och fortsätter att skapa nya jobb och ökade skatteintäkter till hela Åre Kommun”, säger Lars-Börje Eriksson, VD Åre Destination AB.

Den ökning av gästnätter som registrerades i juni består till lite mer än hälften av svenska gäster (53%) och en stor del norska gäster (38%). I Sverige totalt visar den preliminära statistiken för juni på en nedgång med fem procent. Jämtlands läns gästnätter visar enligt samma statistik på en ökning med åtta procent för samma period.

Ökningen bidrar även till att nå målen inom ÅREs Vision2020 där målet är att öka ”Gästnätter barmark” med 50% från ca 107 000 GN till 160 000 GN. 2011 summerades till 129 771 GN och i januari summeras 2012 års siffror.

För mer information kontakta:
Lars-Börje Eriksson
, VD ÅRE Destination, 070-586 60 60