Areim säljer landmärke på Kungsholmen

Areim säljer ett av Stockholms landmärken, fastigheten Brädstapeln 16 vid Barnhusbron, till KPA Pension som är en del av Folksamgruppen.

- Brädstapeln 16 är ett utmärkt exempel på den typ av fastighetsinvestering som Areim letar efter. Ett projekt där vi kan vi bidra till stadsutvecklingen i Stockholm och lämna efter oss något som vi är stolta över. I vår affärsmodell ingår det att lämna över ägandet av våra projekt till en ägare som kommer att fortsätta förvalta fastigheten på ett ansvarsfullt och tidsenligt vis. Vi är mycket glada över att det är KPA Pension i detta fall, säger Therese Rattik, VD på Areim.

Fastigheten är en av Stockholms arkitektoniska skatter och ursprungsarkitekterna Tengbom och Salamon förverkligade en fantastisk idé då de ritade byggnaden. När Areim 2014 förvärvade Brädstapeln 16 var visionen att skapa ett levande kvarter, göra fastigheten relevant i sin omgivning och för de krav som finns idag med bibehållen hög arkitektonisk kvalitet.

- Att utveckla och förädla fastigheten Brädstapeln 16 har varit ett fantastiskt intressant och kul projekt. En av framgångsfaktorerna har varit mycket goda samarbeten med såväl Stockholms stad, anlitade konsulter och våra entreprenörer. Vi har skapat förutsättningar för ett nytt landmärke i Stockholm. Dessutom öppnar vi upp byggnaden som tidigare varit exkluderande för allmänheten och gör den mer publik. Med butiker, träningscenter och restauranger skapar vi flöden efter kontorstid som kommer bidra positivt till tryggheten i området. Den nya servicen kommer att vara bra för såväl boende som de som arbetar i området, säger Erik Ullsten, fastighetsansvarig på Areim.

Vi har förverkligat vår idé som var att Brädstapeln 16 skulle väcka känslor och locka till möten, att bli en levande plats och en ny knutpunkt på Kungsholmen som kopplar ihop centrala Stockholm med Kungsholmen. Fastigheten byter ägare den 1 november 2019.

För mer information kontakta:

Therese Rattik, VD, Mob: +46 70 454 65 24, Epost: therese.rattik@areim.se

Erik Ullsten, Asset Management, Development, Mob: +46 70 991 08 50 ,

Epost: erik.ullsten@areim.se

Vi på Areim är nordiska fastighetsägare och fondförvaltare med kontor i Stockholm och Helsingfors. Vi förvaltar fonder för några av världens största institutionella investerare. Det har vi gjort med framgång i över 15 år och det tänker vi fortsätta med. Framgång för oss betyder att leverera en god avkastning till våra investerare på ett ansvarsfullt och hållbart sätt. Vår vision är att vara den mest attraktiva plattformen för investeringar i reala tillgångar. Vi är ett oberoende bolag som bygger goda relationer till hyresgäster, investerare och samhället i stort. Ett bolag som vet vikten av att hitta den rätta balansen. Som vill att det som är bra idag ska vara minst lika bra i framtiden. Läs mer på www.areim.se

Areim AB, och dess närstående bolag, kan komma att spara ditt namn och dina kontaktuppgifter för framtida behov. Vi kommer i dessa fall att följa de regler som gäller för skydd för personuppgifter (Dataskyddsförordningen). Om du vill veta mer om hur vi använder respektive skyddar dina uppgifter, samt vilka rättigheter du har med anledning av detta, så är du välkommen att besöka vår hemsida https://www.areim.se/om-areim/behandling-av-personuppgifter/ och ta del av vår information om behandling av personuppgifter.