Ishockeyvärldsmästare Fredrik Pettersson på Arena Göteborg

Fredrik Pettersson, nybliven världsmästare med Tre Kronor, fyller 26 år måndag 10 juni. Födelsedagen firar han med att vara huvudperson vid affärsklubben Arena Göteborgs säsongsavslutning. Där kommer han att intervjuas av Loket Olsson.

Fredrik blir därmed nr 54 i raden av aktuella profiler inom business, media och sport på affärsklubben i centrum.

- VM-titeln är min största framgång hittills. Glädjen efter segern i VM-finalen mot Schweiz med 5-1 i Globen var enorm. Firandet efteråt fantastiskt. Jag fick närmare 1.000 grattis-SMS, berättar Fredrik.

Fredrik gjorde en gedigen insats i turneringen. Hans ettrighet, oräddhet och snabbhet på skridskorna firade stora triumfer. Störst uppmärksamhet fick hans matchavgörande straff i kvartsfinalen mot Canada. Ett våldsamt slagskott fastställde den svenska segern till 3-2. Straffen finns på You Tube och har haft över 300.000 visningar world wide.

Fredrik är född i göteborgsförorten Backa. Var tidigare en mycket populär högerskytt i Frölunda HC. Därefter spel i Calgary Hitmen (WHL) och Chicago Wolves (AHL). Säsongen 2012-2013 representerade Fredrik ukrainska HK Dobass I KHL. Avtalet gäller även den kommande säsongen 2013-2014.

Meritlistan omfattar även en seger i TV-pucken, VM-brons med J18, flera JSM-guld med Frölundas J18 och J20 samt VM-brons med Tre Kronor 2010. Fredrik var också uttagen till landslaget i VM 2012 där laget slutade sexa. Han spelade dock endast en del av första perioden i inledningsmatchen mot Norge, innan han drabbades av en fraktur i armen efter en kollision med målburen och fick utgå för resten av turneringen.