Gert Wingårdh affärsklubben Arena Göteborgs huvudperson nr 51

Gert Wingårdh, välkänd göteborgare och sedan länge Sveriges ledande arkitekt, är måndag 18 februari den framgångsrika affärsklubben Arena Göteborgs huvudperson nr 51. Han intervjuas av Leif Loket Olsson i Guldsalen på ETT, Avenyn 1, Göteborg. Arenakvällen bjuder även på barmingel, god mat och eftermingel i det vackra huset på Göteborgs paradgata byggt 1883.

Gert är arkitekt SAR, varit verksam som arkitekt i 30 år och har världen som arbetsfält. Kontroversiell, våghalsig och originell är bara några av de epitet han fått genom åren. Gert har under sin karriär vunnit fem stycken Kasper Salin-pris (det mest prestigefyllda arkitekturpriset i Sverige), vilket är flest av alla svenska arkitekter. De fem projekten är Öijared Executive Country Club, Astra Hässle i Mölndal, kårhuset vid Chalmers tekniska högskola, Aranäsgymnasiet i Kungsbacka och Svenska Ambassaden, House of Sweden, Washington.

Gert Wingårdh är ensam ägare till den femte största arkitektbyrån i Sverige – Wingårdhs. Clarion Sign Hotel i Stockholm, Universeum i Göteborg, hotellet Victoria Tower i Kista, flygledartornet på Arlanda och svenska ambassaderna i Berlin och Washington är endast en bråkdel av alla de byggnader som bär hans signum.

Hyllie utanför Malmö är Wingårdhs största projekt någonsin med Malmö Arena, köpcentrat Emporia och ett hotell. Emporia är byggt för att ge en internationell atmosfär, ett komplett utbud av butiker och en hög servicenivå. Yta 93.000 kvm för shopping, mat, kultur och nöjen i ca 200 butiker, restauranger och caféer i tre plan och en unik takpark. Totalt jobbar ca 3 000 personer på Emporia och besöks dagligen av ca 25 000 besökare.

Wingårdh Arkitekter ligger också bakom Mall of Scandinavia, ett jättelikt köpcentrum med 250 butiker som nu byggs i anslutning till den nya nationalarenan Friends i Arenastaden, Solna. Invigning hösten 2015.

Gert Wingårdhs arbete är hyllat, omdebatterat – men han är odiskutabelt en av våra stora arkitekter. 1999 utsågs han till hedersdoktor vid Chalmers.

Gerts aktuella och fantastiska Pavilon vid Stockholm Furniture Fair, länk HÄR.