Tom Johnstone (CBE) huvudperson när Arena Göteborg nystartar på Stadsteatern

Affärsklubben Arena Göteborg nystartar måndag 29 februari med Tom Johnstone, en av landets tyngsta industriprofiler, i huvudrollen. Efter närmare sex år och 74 intervjuade huvudpersoner på ETT, Avenyn 1, flyttar affärsklubben nu till Göteborgs Stadsteater vid Götaplatsen. Pernilla Warberg intervjuar på engelska. Arenas pris Göteborgs nätverkare 2015 utdelas till PeO Axelsson, grundare och boss för Marknadscheferna.

Tom Johnstone är född i Skottland och har en imponerande utbildning från flera universitet. Glasgow University, South Carolina University, USA, samt Cranfield University, UK. Han började på SKF 1977 och har haft många ledande management positioner inom SKF Group. Från 2003 till 2014 var han President och Koncernchef för AB SKF.

År 2006 erhöll Tom den första europeiska Six Sigma Leadership Award för sitt arbete med att utveckla företaget med kontinuerliga förbättringar och att vara ett gott exempel för Europa och världen.

Under 2008 fick Tom svenska kungliga Nordstjärneorden av kommendörs grad för sina personliga tjänster till Sverige och svenska intressen. År 2009 blev han utvald till Europas bästa VD i teknik och maskinsektorn i en årlig investerare rankning. År 2013 tilldelades han titeln Leader of the year in Sweden (Årets Ledare). Vid nyåret 2015 utnämnde den brittiska drottningen Johnstone till Commander of the Order of the British Empire, (CBE). Han invaldes 2015 till ledamot av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien.

Övriga styrelseuppdrag: Investor AB, Husqvarna AB - ordförande, Volvo Personvagnar, Wärtsilä, British Svenska Handelskammaren – ordförande, Frölunda Hockey Club.

För medlemmar i Arena Göteborg samt i Dataföreningen, Handelshögskolans Alumni och Marknadscheferna (DF/HA/MC) samt deras gäster. Förmingel, middag, intervju och eftermingel. Bordsvärdar efter modell från internationella Club Med.