​arifiQ släpper API för sin kalkylmotor

arifiQ finns nu tillgänglig som API och det gör att tryckeriet själva kan ”bygga in” en kalkylmotor på sin hemsida. Tryckeriet ges på så sätt full frihet att själv skapa egna trycksaksportaler med prisberäkning för superenkel och ögonblicklig beräkning av priset på en trycksak.

Stefan Karlsson, teknisk chef, är mycket nöjd med den senaste funktionen och ser många nya användningsområden öppnas upp.

• Denna API spränger alla gränser för prisberäkning av trycksaker som inte passar in i standardmallar för webbshopar. Nu är det egentligen bara våra kunders fantasi som sätter gränserna för hur arifiQ kan användas för att skapa nya och bättre affärer, säger Stefan med ett stort leende.

Den första kunden att använda API-lösningen är ett tryckeri i Kalifornien, som valt att skapa ett enkelt webbformulär för beräkning av priser för, vad de kallar, Custom Projects. arifiQ kan förstås tillhandahållas med ett standardutförande, men API-lösningen gör att tryckerier med egen IT-kompetens själva har möjlighet att utforma hur arifiQ’s kalkylmotor ska fungera och upplevas av deras kunder.

De automatiska offerter som skapas i arifiQ möjliggörs tack vare en optimerande kalkylmotor, som tar fram bästa produktionsalternativ för vald trycksak. arifiQ’s API går att använda till en stand-alone lösning, men fungerar även att integrera med andra system.

• Många tryckerier sitter fast i befintliga affärs-/MIS-system, men vill använda arifiQ’s extremt användarvänliga beräkningsmotor. På detta sätt kan alla tryckerier skapa egna kundportaler för trycksaksbeställningar, vilket absolut ligger i tiden, menar Stefan Karlsson.