Kapital möjliggör internationell lansering av arifiQ

Två riskkapitalbolag investerar i Östersund/Sollefteåföretaget arifiQ Development. Entreprenörinvest och Saminvest kliver in som delägare i bolaget. Företaget har en global potential och får med tillfört kapital möjlighet att genomföra en snabb internationell lansering av produkten. Målet är en omsättning på 100 mkr om ett antal år.

- I en bransch med stora utmaningar erbjuder arifiQ's molnbaserade kalkylsystem kunderna en betydande konkurrensfördel. Det tror vi att allt fler tryckerier kommer att upptäcka, både i Sverige och internationellt, säger Eva Nordlander Saminvest.

– Vi investerar i bolag som finns på mindre orter, för att skapa tillväxt och för att vi tror på entreprenörer med driv, säger Eva Engdahl VD vid Entreprenörinvest, som ägs av familjen Kamprads stiftelse.

arifiQ Development bryter ny mark inom den traditionella tryckeribranschen. Tjänsten arifiQ ser till att trycksaksköparen själv kan ta fram ett trycksakspris för alla typer av trycksaker, och göra sin beställning på nätet. Detta samtidigt som tryckeriets omfattande offerthantering minimeras.

– Tack vare investeringen kan vi nu gå vidare och underlätta arbetet inne på tryckerierna. Det finns stor potential att effektivisera och med vår unika mix av grafisk erfarenhet, systemutveckling och strategiska partnerskap kommer vi att optimera även produktionsplanering och arbetsflöden, säger Stefan Karlsson, teknisk chef arifiQ Development.

arifiQ – ett kraftfullt och flexibelt kalkylsystem för tryckerier

Pris på mindre än en minutarifiQ är en molntjänst med ett enkelt användargränssnitt. Systemet reducerar radikalt tiden för offerter och kalkyler samtidigt som tryckeriet kan känna trygghet i de exakta beräkningarna. Ingen expertkompetens krävs av användaren, den finns inbyggd i systemet.

Carina Karlsson

Presskontakt VD Försäljning och Utveckling +46 (0)70-389 19 09

Eva Rosén

Presskontakt Marknadschef Marknad, finans och styrelsens ordförande. +46 (0)70 686 91 30