Slimma flödet och bli en jobbjägare - testa tekniken på Sign & Print.

Många tryckerier arbetar just nu intensivt med att försöka skapa det mest effektiva arbetsflödet. Detta område belyser en ny forskningsstudie med titeln ”Estimating System Research”, som undersökt tryckeriers användning av kalkyl-/MIS-system och behov av funktionaliteter. Bakom studien står en av världens mest kända professorer inom grafisk bransch; Chris Bondy* vid RIT (Rochester Institute of Technology), NY.

Tryckerier efterfrågar allra mest, enligt studien, ett användarvänligt system som ger omedelbara offerter. Högt upp på önskelistan kommer även att kunna göra lönsamhetsanalyser, följa en arbetsorder, produktionsplanering och samproduktion.

Branschen har länge fokuserat på automation och effektivisering av själva produktionen, medan offert-/order och produktionsplanering har blivit ett eftersatt område som äter upp tidsvinsterna. Studien visar att tryckerier i genomsnitt lägger 45 minuter per offert och hela 2 timmar och 10 minuter per order på det administrativa arbetet som föregår produktionen.  Många tryckerier kan, genom att automatisera denna process spara flera eller många manår.

Även inflödet på jobb påverkas av en trög och långdragen beställningsprocess. Chris Bondy förklarar:

- Om det tar lång tid att ta fram och ge kunden en offert, så motarbetar det hela meningen med att strömlinjeforma resten av arbetsflödet. Det riskerar också att sätta själva affären på spel, eftersom den som snabbast och mest kundanpassat kan presentera en offert, är den som mest troligt vinner affären.

Chris presenterar också i studiens Executive Summery en ny slimmad arbetsmodell som möjliggörs med en automatisk pris-och produktionsberäkning;

- Den gamla modellen som innefattar många expertiser/personer: Säljare (Farmers), Ordermottagare, Kalkylerare och Produktionsplanerare. Med automatisk pris och beställning, kan man istället arbeta mer effektivt och slimmat. Den nya modellen innefattar: Affärsutvecklare (Hunter) och Projektledare.

arifiQ Development ställer ut på Sign & Print mässan i Kista 6-8 februari, där tekniken som tillhandahåller automatiska offerter och produktionsoptimering finns att testa.

Läs mer om studien på www.whattheythink.com

Vill du ta del av hela studien, kontakta Professor Chris Bonde via e-post: cxbppr@rit.edu

*Prof. Chris Bondy is the Gannett Distinguished Professor at RIT School of Media Sciences and is the co-founder/author of Unsquaring The Wheel. Chris has over 30 years’ experience in printing and direct marketing leading operations and research and development. He is industry consultant, trainer/speaker with expertise in workflow, strategy and technology.