Det svenska investmentbolaget Latour förvärvar Aritco

Investment AB Latour (publ) har genom affärsområdet Latour Industries tecknat avtal om att förvärva Aritco Group av en grupp privata investerare genom Credility Capital.

Investment AB Latour är ett blandat investmentbolag bestående av en helägd industrirörelse samt en portfölj av börsnoterade innehav där Latour är huvudägare eller en av huvudägarna. Börsportföljen består av 10 betydande innehav med ett marknadsvärde på cirka 36,5 miljarder kronor. Under 2015 omsatte den helägda industrirörelsen cirka 7,2 miljarder kronor. Tillträde beräknas ske i månadsskiftet maj/juni 2016.

”Jag är mycket glad att få Latour som ny ägare, det är en långsiktig industriell ägare som kan stötta Aritcos tillväxtplan i såväl nya produkter så som nya marknader. Jag vill också tacka Credility Capital för deras stora bidrag till vår utveckling”, säger Tommy Löwbäck, VD för Aritco Group.

”Artico är ett kvalitetsbolag som levererar hissar för persontransport, både för publika miljöer och för privata hem. Vi ser ett växande intresse och ett långsiktigt behov för hisslösningar i hemmen som höjer livskvaliteten genom ökad flexibilitet och komfort. Aritcos produkter är relativt enkla att efterinstallera i en byggnad och har en stor tillväxtpotential, inte minst internationellt. Vi ser fram emot att vara en del av Aritcos fortsatta internationella expansion”, säger Björn Lenander, affärsområdeschef för Latour Industries. ”Vi kommer att driva Aritco som ett fristående bolag och ser att bolaget kan dra nytta av Latours breda erfarenhet av internationell expansion”.

Kungsängen, Stockholm, den 23 maj 2016

Aritco Lift AB

John Löwbäck, Verkställande Direktör

För ytterligare information, vänligen kontakta:

John Löwbäck, VD Aritco Lift AB, 070-422 45 84

David Schill, Marknadschef Aritco Lift AB, 073-501 93 42

Björn Lenander, VD Latour Industries AB, 070-819 47 36

• Företagsinformation

• aritco lift ab
  • aritco
  • homelifts
  • platformlifts

Aritco Lift AB är världsledande tillverkare av plattformshissar och villahissar med en stark betoning på design. Företaget grundades 1995 och har huvudkontor, utveckling och produktion i Kungsängen utanför Stockholm. Företaget har 140 återförsäljare och finns representerade i fler än 40 länder. Läs mer på www.aritco.comwww.articohomelifts.com.