Pressinbjudan. ArkDes visar en bortglömd skatt av unika möbler.

För första gången sedan 1960-talet samlas hantverkskollektivet HI-gruppens (Hantverksmästare och Inredningsarkitekter) möbler i en utställning. Den idag närmast mytiska gruppen fick stor uppmärksamhet under det dryga decennium den var verksam. Nu berättar ArkDes den bortglömda historien om några formgivare som valde att gå emot den rådande strömmen av serietillverkade möbler på 1960-talet. Utställningen innehåller förutom arkiv- och fotomaterial ur ArkDes samlingar även 30 unika hantverksmöbler och prototyper.

Pressvisning 12 september 9.00-10.00.
O.S.A senast 7 september till maria.ostman@arkdes.se

I samband med utställningens öppnande släpps boken HI-gruppen och hantverkets återkomst i samarbete med Carlsson bokförlag. Boken är skriven av Johan Örn, intendent på ArkDes, och ligger också till grund för utställningen.

HI-gruppen strävade efter att förnya den svenska möbelkonsten och åter sätta hantverket i centrum. I ArkDes samlingar finns unika fotografier på HI-gruppens möbler av Sune Sundahl som kommer att visas, säger Johan Örn, intendent på ArkDes.

HI-gruppen bildades på 1960-talet och bestod av formgivare som Åke Axelsson, Hans Johansson och John Kandell, men också hantverksmästare och inredningsarkitekter. Avsikten med sammanslutningen var just att föra samman inredningsarkitekter och möbelformgivare tidigt i den skapande processen. Här skulle det finnas möjlighet att experimentera utan att behöva tänka på industrins krav. Men det var också en plats att kunna ta fram prototyper för industriell tillverkning. Samtidigt var initiativet en reaktion i en tid när danskarna dominerade produktionen av hantverksmöbler. Även Sverige kan, var det underliggande budskapet.

Initiativet till att bilda gruppen togs av inredningsarkitekten Stig Lönngren. När gruppen var som störst bestod den av sexton medlemmar: Inredningsarkitekterna Åke Axelsson, Hans Johansson, John Kandell, Erik Karlström, Hans Kempe, Thea Leonhard, Lars-Erik Ljunglöf, Stig Lönngren och Stig Åke Nordell. Snickarmästarna Anders Berglund, Lars Larsson, Erik Lindgren och David Sjölinder samt tapetserarmästarna Gösta Engström och Åke Nilsson. Holger Johansson var gruppens plåtslagarmästare.

Utställningsperiod: 13 september – 19 november 2017
Sakkunnig: Johan Örn, intendent på ArkDes