Yayoi Kusama prickar in sommaren 2016

Yayoi Kusama - I oändligheten
10 juni - 11 september 2016

Sommaren 2016 kommer att bli ihågkommen för intensiva färger, prickiga rum och spegelillusioner. ArkDes och Moderna Museet presenterar gemensamt Yayoi Kusama – I oändligheten, Skandinaviens första stora retrospektiva utställning av den japanska världskonstnären Yayoi Kusama.

Yayoi Kusama (f. 1929) är en av samtidens mest uppmärksammade konstnärer. Med sin säregna blandning av surrealism, minimalism, pop och psykedelia har hon som få andra konstnärer obekymrat rört sig mellan olika media, mellan öst och väst, mellan konst och populärkultur och mellan kulturella identiteter. Kusamas personliga bildspråk kommer ur barndomens fobier och rädslor och hon har sedan 1950-talet använt sig själv och sin kropp i sin konst. 1957 flyttade Kusama till New York där hon skapade flera av sina viktigaste verk, däribland serien Accumulation Sculptures, där vardagliga objekt belamrats med fallosformade utväxter i tyg.

Under 60-talet engagerade hon sig i hippierörelsens protester mot Vietnamkriget och iscensatte både demonstrationer, politiska performance och happenings. Kusama lyckades skickligt vända sitt utanförskap till en tillgång och var liksom den samtida Andy Warhol en mästare på att marknadsföra sin konst och sin person.

- Yayoi Kusama är en, i många avseenden, verkligt unik konstnär. I sitt konstnärskap, som sträcker sig över mer än sex decennier, upplöser hon gränsen mellan konst och populärkultur och bjuder in besökare att istället förirra sig i hennes hallucinatoriska världar och verk, säger Jo Widoff, curator.

Yayoi Kusama – I oändligheten spänner över hela hennes karriär från tidigt 1950-tal fram till idag och presenterar ett rikt urval av måleri, teckning, skulptur samt flera aldrig tidigare visade verk och en serie nya målningar skapade speciellt för utställningen.

Yayoi Kusama – I oändligheten är också den första omfattande utställningen som uppmärksammar Kusamas stora intresse för mode och design. Här finns till exempel ett skyltfönster från hennes uppmärksammade samarbete med modeföretaget Louis Vuitton 2012 och plagg från det gränsöverskridande mode hon skapade 1968 under namnet The Nude Fashion Company.

Curator: Jo Widoff
Assisterande curator: Olga Krzeszowiec Malmsten

Yayoi Kusama – I oändligheten är organiserad av Louisiana Museum of Modern Art, Danmark, i
samarbete med Heine Onstad Kunstsenter, Norge, HAM - Helsinki Art Museum, Finland, Moderna Museet och ArkDes, Sverige. Curator utställningsturné: Marie Laurberg, Louisiana Museum of Modern Art.

• mode
  • prickar