Årets franchisekedja ska bli ännu bättre – Kent Orrgren ny vd

Snabbväxaren Arkens Zoo får Kent Orrgren som ny VD, tidigare VD för SATS Sverige och COO på träningsföretaget SATS Norden. Kent Orrgren ska leda företaget genom en förestående expansion.

– Jag har stort förtroende för Kent Orrgrens ledarskap och förmåga att utveckla en franchisekedja, säger styrelseordföranden i Arken Zoo och representant för ägarbolaget Braganza, Göran Grell.

Arken Zoo är Sveriges största och mest expansiva zoo- och detaljhandelskedja med 80 butiker i Sverige och Norge. Till 2015 ska Arkens Zoo ha 150 butiker i Sverige och 80 butiker i Norge. Expansionen ska alltså ske under nytillsatte VD Kent Orrgrens ledning.

– Kent Orrgren är en erkänd och erfaren chef och ledare med dokumenterade resultat i ryggen. Han är målmedveten, utvecklingsorienterad och resultatinriktad. Det han åstadkommit i SATS talar sitt tydliga språk och vi är mycket glada för att hans erfarenhet och kapacitet nu står till vårt förfogande, säger Göran Grell.

Träningsföretaget SATS Norden, som Kent Orrgren tidigare varit operativ chef för omsätter idag 1,7 miljarder SEK. Under sina 13 år i ledande befattningar har Kent Orrgren varit central i att bygga SATS till att bli en verksamhet på 120 träningscenter.

– Mitt fokus som ledare har alltid varit att skapa optimala förutsättningar för verksamheten och våra medarbetare. Det gäller att få med alla ombord, hålla ihop och dra åt samma håll. Det leder till goda resultat, säger den 42-årige Orrgren.

Arken Zoos nye VD har mer än tio års erfarenhet av retail, franchising och arbete i verksamheter med många affärsenheter.

– Mitt uppdrag är att stärka kedjan, utveckla och expandera Arken Zoo, förklarar Kent Orrgren.

– Jag vill skapa ett varumärke som är bland de mest välkända i Sverige, ett varumärke med klös i, säger Orrgren

– Branschen befinner sig i en spännande fas och företaget har stor potential att växa
vidare och göra våra produkter mer tillgängliga för konsumenterna, förklarar han.
Kent Orrgren tillträder omgående.

KONTAKTINFORMATION
Göran Grell 0706-358107
Kent Orrgren 0769-470088

* Braganza AB är ett norskt investmentbolag, i tredje generationen, som ägs till 100 procent av Per G Braathen och hans närmaste familj. Braganza har tidigare varit ägare av det norska flygbolaget Braathens (SAFE). Huvuddelen av bolagets investeringsportfölj finns inom flyg-, rese-, upplevelsebranschen och inom distribution av resor, där Braathens Aviation med flygbolagen Malmö Aviation och Sverigeflyg ingår. Bland övriga investeringar kan nämnas Kristiansands Djurpark, Ticket Travel Group och Arken Zoo. Braganza har en större del av sin investeringsportfölj i Sverige än i Norge. Arken Zoo är Nordens största zoo kedja och består idag av 75 franchisebutiker i Sverige och 5 i Norge. Arken Zoo uppnådde under 2010 en försäljningsökning till konsument på 53 procent. Jämförbara enheter ökade under 2010 med 13,4 procent. Arken Zoo blev vid årets Frannygala utsett till Årets Franchisesystem i Sverige. Arken Zoo AB ägs av Braganza AB.