Årets bästa Inhouse reklam utsedd

Årets bästa Inhouse reklam utsedd

Det var fullsatt på Berns salonger i Stockholm när prisutdelningen i Sveriges första tävling för internproducerad reklam – Inhouse2011 gick av stapeln i tisdags. Över 300 gäster hade samlats och ett stort antal marknadsavdelningar från hela Sverige fanns på plats. Totalt hade hela 80 företag skickat in 145 bidrag till de fem olika kategorierna i tävlingen.

Hög tid att internproducerad reklam uppmärksammas

– I samarbete med Dagens media har vi på Arkitektkopia bidragit till att skapa ett stycke svensk marknadsföringshistoria. Genom att starta tävlingen InHouse2011 vill vi lyfta fram det professionella och kreativa arbete som sker ute på marknadsavdelningar runt om i Sverige, säger Lars Franzén VD på Arkitektkopia.

Och han får medhåll av tävlingsjuryns ordförande Meg Tivéus som hyllade vinnarna Ica, Tre, Leaf, TV4 och Telge.

– Juryarbetet har pågått i flera veckor och vi har bedömt de insända bidragen efter deras kreativa höjd, tydlighet, relevans och utförande. Det har genomgående varit en mycket hög kvalitet, vilket gjorde det extra svårt att utse vinnarna.

– Mycket bra reklam görs idag på företagens marknadsavdelningar och därför känns det väldigt roligt att få lyfta fram den i kväll. Med tanke på alla bidrag och det stora intresset, så finns det ett stort behov av den här tävlingen, menar Meg Tivéus.

INHOUSE2011 – Vinnarna

Bästa kampanj

Leaf: Ahlgrens bilar lakrits

Luciatåg, mejlutskick, hyllmaterial och kundvagnsnycklar hjälpte till att lansera den nattsvarta nyheten.

Juryn: Så mycket mer än en gammaldags kampanj. Engagerar alla från sockerbagaren till munstopparen och når dokumenterat imponerande resultat.

2:a Kanal 5: Lanseringen av Wipeout

3:a IT Bolaget Pr & Per: Vi kan mobil utveckling!

Bästa expo

Tre: Victoria & Daniel

En vepa i marknivå utgjorde fonden när bröllopsvagnen passerade på Kungsgatan.

Juryn: Enkel och slagkraftig kidnappning av årets största folkfest. Hurra, hurra, hurra.

2:a DHL: DHL Servicepoint

3:a Telge AB: Kringelfestivalen 2010

Bästa trycksak

Ica: To Go

I början av förra året rullade Ica ut sitt nya butikskoncept, Ica to go.

Juryn: Välgjort, varumärkesbyggande och värdefullt. Så mycket mer än ”bara” en trycksak, något kunderna är glada att bära med sig, bokstavligt talat To Go.

2:a Scanpix Kronprinsessbröllopet – en bildessä

3:a Clas Ohlson Höst & Vinterkatalog

Bästa DM

TV4: ”Johan Falk”

TV4 skickar en klassisk snutfika, alltså en låda syltmunkar, till landets mediebyråer och nöjesjournalister.

Juryn: Välgjort, och målgruppsanpassat för en mycket uppvaktad skara mottagare som har ödet i sina händer.

2:a Restauranggruppen AB & Restaurang Spessito:

3a: Ejendals: Tällbergshandskar

Bästa marknadsavdelning

Telge: Anna Nilheimer

Telge vinner årets marknadsavdelning i konkurrens med Ving, Leaf och Ejendals.

Juryn: Aktiv och systematisk med en framåtanda man inte väntar sig av ett sådant bolag. Vilket säkert förklarar att så många höjt på ögonbrynen och ändrat sin uppfattning om varumärket.

Juryn

Ordförande – Meg Tivéus

Medlemmar:

Jonas Dahlqvist – Eniro

Hans Bylund – Berntzon Bylund

Fredrik Svedjetun – Dagens Media

Ulf Grankvist – Ägare Arkitektkopia

Mary Lee Sjönell – Copeland

Micael Dahlén – Professor Handelshögskolan

Suzanne Rosendahl – IHM

Bilder från INHOUSE2011: Vinnarna och bilder finns på: http://www.inhouse2011.se/bildgalleri.aspx

Mer information:

Marknadschef/Presskontakt

Christer Ljungqvist

Tel: 08 50 60 70 00

E-post: christer.ljungqvist@arkitektkopia.se

Kort om INHOUSE2011

Vi tycker att mycket av den reklam som produceras internt på Sveriges marknadsavdelningar är så bra att den förtjänar en egen tävling. Därför har vi startat Inhouse2011 tillsammans med Dagens Media. Inhouse2011 är inte bara Sveriges första, utan också enda reklamtävling som garanterat inte kommer vinnas av en reklambyrå!

Arkitektkopia är ett rikstäckande serviceföretag i den grafiska branschen. Med helhetslösningar bestående av tjänster, applikationer och produkter hjälper Arkitektkopia sina kunder med tryckt och digital information som ska spridas eller sparas. Arkitektkopia vänder sig till alla som behöver kommunicera – tydligt och snabbt. Ca 300 medarbetare arbetar med målsättningen att förenkla förekomma med mottot Pålitliga – Påhittiga – Personliga. Företaget omsätter ca 330 miljoner kronor och finns på 29 platser runt om i Sverige. Mer information finns på www.arkitektkopia.se.