Arkitektkopia blir Svanenmärkt

Arkitektkopia har efter en snabb process erhållit  licens för Svanenmärkning. Detta gäller hela verksamheten i Stockholm. Licensen innebär att leveranser ifrån Arkitektkopia nu kan Svanenmärkas och därmed också uppfyller högt ställda miljökrav.

Rutiner och kontroller har varit miljömärkta hos Arkitektkopia enligt ISO 14001 redan sedan 2002. Likaså har Arkitektkopia sedan 2010 klimatkompenserat det papper som används i tillverkningen. Svanenmärkning innebär nu att Arkitektkopia nu på en mer detaljerad nivå stärkt upp miljöansvaret för sina produkter.

- Efterfrågan på Svanenmärkta trycksaker har ökat tydligt senaste  åren, säger Arkitektkopias miljö- och kvalitetsansvarige Örjan Westerlund. Därför är det med stor glädje vi nu kan bekräfta att vi platsar bland de allra miljövänligaste tryckerierna i Sverige. Detta är helt i linje med vår ambition att erbjuda trycksaker som ger våra kunder gott samvete!

Miljömärkning Sverige AB  upprättar de kriterier som ställer kraven på de produkter som erhåller  en Svanenlicens. Dessa krav finns för en mängd olika produkter. Kriterierna uppdateras med jämna mellanrum för att leva upp till de ständigt högre miljökrav som ställs i omvärlden. De leverantörer och de krav som finns kan du läsa mer om på www.svanen.se.

Mer information:

Miljö- och Kvalitetschef

Örjan Westerlund

Tel: 08 50 60 70 47

E-post: Örjan.westerlund@arkitektkopia.se

Arkitektkopia är ett rikstäckande serviceföretag i den grafiska branschen. Med helhetslösningar bestående av tjänster, applikationer och produkter hjälper Arkitektkopia sina kunder med tryckt och digital information som ska spridas eller sparas. Arkitektkopia vänder sig till alla som behöver kommunicera – tydligt och snabbt. Ca 300 medarbetare arbetar med målsättningen att förenkla förekomma med mottot Pålitliga – Påhittiga – Personliga. Företaget omsätter ca 330 miljoner kronor och finns på 29 platser runt om i Sverige. Mer information finns på www.arkitektkopia.se.