Byggnet säkrar ritningsinformation vid bygget av Universitetssjukhuset i Linköping

”Sedan mitten av augusti använder projektet framtidens universitetssjukhus i Linköping, Arkitektkopias webb- och mobilsbaserade distributions- och verifikationssystem för att säkerställa ritningsrelaterad information till entreprenören NCC. Med hjälp av Byggnet Subscribe och Byggnet Verify effektiviseras distributionen av ritningsdokument, samtidigt som all information lätt kan verifieras via en smartphone direkt ute på bygget”, berättar Lars Franzén, VD på Arkitektkopia.

Effektivare distribution spar tusentals timmar

Sjukhusbygget är komplext och omfattningen av all information enorm. Byggnet Subscribe effektiviserar distributionen av bygginformationen till alla inblandade och testades av landstinget under sommaren. Beräkningar visar att besparingen blir betydande. ”Genom att automatisera all distribution av tryckt och digital information sparas tusentals arbetstimmar under de närmaste två åren”, förklarar Lars Franzén.

Kontroll av information via smartphone
För att säkerställa att den senaste versionen av informationen används ute på byggarbetsplatserna kopplas även Byggnet Verify på. Alla ritningsrelaterade dokument förses automatiskt med en QR-kod av systemet. Koden skannas sedan av med en app i mobilen och användaren får direkt veta om det är rätt version. Appen förenklar även avvikelserapportering som nu omgående kan nå alla berörda. ”Byggfel som uppstår när fel versioner av ritningar används kostar mycket stora summor. Med Byggnet Verify får alla inblandade bättre kontroll”, säger Lars.

Arkitektkopia är system- och dokumentleverantör

Arkitektkopia är leverantör av applikationer, utskrifter och kopiering av ritningar, samt distribution av både fysiska och digitala ritningsdokument. ”Vår styrka ligger just i att vi både kan erbjuda kunden smarta applikationer som förenklar och effektiviserar vardagen, samtidigt som vi har allt i tryck och exponering, plus tjänster som distribution och lagring”, säger Lars.

Kort om Arkitektkopia
Arkitektkopia är ett rikstäckande serviceföretag i den grafiska branschen. Med helhetslösningar bestående av tjänster, applikationer och tryck hjälper Arkitektkopia sina kunder, med tryckt och digital information som ska spridas eller sparas. Arkitektkopia vänder sig till alla som behöver kommunicera – tydligt och snabbt. Ca 300 medarbetare arbetar med målsättningen att förenkla förekomma med mottot Pålitliga – Påhittiga – Personliga. Företaget omsätter ca 400 miljoner kronor och finns på 30 platser runt om i Sverige. Mer information finns på www.arkitektkopia.se.