Seminarium om tryckfrihet i Almedalen

Seminarium om tryckfrihet i Almedalen

I år fyller den svenska tryckfriheten 250 år, 1766 års tryck- frihetsförordning är världens äldsta i sitt slag! För oss som varje dag arbetar med att hjälpa företag och privatpersoner att uttrycka sig är det här viktigt. Att fritt få dela med sig av sin åsikt är något självklart här i Sverige, men så är det långt ifrån överallt i världen.

Under hela 2016 firar och hyllar vi tryckfriheten genom en rad aktiviteter. Här på webben kommer du kunna följa det mesta som händer. I den nya tiden handlar det kanske inte om den gamla tidens tryckeri, utan om digitala tryckmöjligheter – en värld där vi ligger i framkant. Aldrig förr har det varit enklare att kommunicera; från ena dagen till den andra kan du trycka tusentals flygblad till sommarens event, en jättevepa att slå in ditt hus med eller dina egna memoarer i ett enda unikt exemplar! Eller 1000.

Hos oss låter vi varken upplaga eller tekniken begränsa, och vi låter alla komma till tals.

Vad vill du säga? Leve digitaltryckfriheten!

Den 6 juli kommer vi på Arkitektkopia tillsammans med Reportrar utan gränser att hålla ett seminarium i Almedalen på Wallers terass.

Oberoende journalistik i Sverige
Hur ska svensk media hantera alla nya informationsflöden? Vem avgör vad som är objektiv och oberoende journalistik?
Källkritik blir svårare i takt med att vi överöses av budskap i nya medier. ”Information” kommer från långt fler kanaler än tidigare; Twitter, Facebook och bloggare för att bara nämna några – och syftet och omständigheterna är inte alltid tydligt. Samtidigt får redaktionerna allt mindre medel att själva finnas på plats och journalister hänvisas till andra källor. Kan svensk journalistik smittas av vinklad propaganda? Vilka är maktspelarna som använder information som vapen? Vilka utmaningar ställs etablerad media inför? Och vem har rätt att definiera vad som är objektiv journalistik?

Medverkande:

• Lars Truedson, moderator
  • Thomas Mattsson, chefredaktör och ansvarig utgivare, Expressen
  • Brit Stakston, mediestrateg och vd, Blank Spot Project
  • Cilla Benkö, vd, Sveriges Radio
  • Jonathan Lundqvist, ordförande, Reportrar utan gränser

Yttrandefrihet och oberoende journalistik i världen
Hur har utvecklingen för press- och yttrandefrihet förändrats i närtid globalt? Påverkar användningen av sociala medier människors konsumtion av oberoende journalistik? Hur ser propaganda ut i en tid då lögner blir genomskådade på ett ögonblick?
Det fria ordet är satt under press globalt. Samtidigt som propaganda sprids genom statskontrollerade nyhetsbyråer som Sputnik News, skär mediehus i väst och globalt ned kostnaderna för den oberoende journalistiken. När resurserna blir mindre blir både källkritik och granskning av makten lidande. I auktoritära regimer stryps press- och yttrandefriheten både på internet och i tryckt media och i tv- och radiokanaler. Hur har utvecklingen för press- och yttrandefrihet förändrats i närtid globalt? Påverkar användningen av sociala medier människors konsumtion av oberoende journalistik? Hur ser propaganda ut i en tid då Pravda-lögner blir genomskådade på ett ögonblick?

Medverkande:

• Ginna Lindberg, utrikeschef ekot, Sveriges Radio
  • Elin Jönsson, rysslandskorrespondent, SVT
  • Mia Laurén, styrelseledamot, Reportrar utan gränser
  • Henrik Torehammar, journalist och moderator, Aftonbladet

Självcensur – buren som begränsar samtalet
Vad får en journalist att avstå från att skriva om en fråga? När väljer redaktioner och ansvariga utgivare att inte gräva djupare i ett ämne? Och är det någonsin ett medvetet val? Självcensur är enormt svårt att mäta och sker oftast helt omedvetet, även av journalisten själv. Hot och påhopp är vardag för många reportrar som bevakar känsliga frågor. I alla yrkesgrupper finns också en vilja att passa in. I Vissa länder är självcensur så utbredd att den formella censuren knappast behövs. Vad innebär självcensur i ett större perspektiv? Hur påverkas samhällsdebatten när vissa artiklar aldrig skrivs?

Är ni på plats i Visby så är ni självklart välkomna att delta! Vi ses.