Helgen 8–9 november är ArkivDigital gratis för alla

Pressmeddelande   •   Nov 06, 2014 10:01 CET

Nu i helgen är det gratis tillträde till hela ArkivDigitals online-arkiv. Såväl nya som gamla kunder får fri tillgång till nära 51 miljoner bilder, vilket motsvarar ca 100 miljoner avfotograferade sidor. Detta är ett unikt tillfälle att utforska Sveriges historiska källmaterial – hemma i sin egen dator.

I ArkivDigitals bildarkiv återfinns miljontals färgfotografier av historiska dokument såsom kyrkböcker, bouppteckningar, rättegångsprotokoll, skattelängder, militära rullor och mycket mer.

Bilderna är tagna med den senaste tekniken och ca 600 000 nya fotografier läggs upp varje månad. Tjänsten används av såväl släktforskare som historiker, hembygdsforskare och andra intresserade.

ArkivDigitals två gratisdagar sker i samband med Arkivens dag, som i år infaller den 8 november. I anknytning till gratisdagarna erbjuds även ett fördelaktigt pris på kvartalsabonnemang.

www.arkivdigital.se

Arkiv Digital AD AB digitaliserar historiskt källmaterial med nyaste teknik och tillhandahåller bilderna via internet åt historiker, släkt- och hembygdsforskare och andra intresserade. Bolaget startade 2005 och har ca 35 anställda och 370 aktieägare.

Kommentarer (0)