Samverkansinsats mot hot och våld ska göra det tryggare att åka med linje 179

Otrygga förare och resenärer, upprepade situationer av hot och våld och en utbredd betalningsvägran är vardag på busslinje 179 utanför Stockholm. Men nu ska en samverkansinsats mellan polisen, trafikoperatören Arriva, Stockholms Lokaltrafik (SL) och stadsdelarna tillsammans med lokala aktörer sätta stopp för det.

Linje 179 är en av Stockholmsområdets mest trafikerade busslinjer. Statistik visar att betalningsvägran är oproportionerligt hög jämfört med andra linjer*. Linje 179 trafikerar ett stort geografiskt område: från Vällingby via Spånga station, Tensta och Kista centrum till Sollentuna.179:an är också en av de mest brottsutsatta busslinjerna i landet med 22 polisanmälningar om hot och våld mot förare bara i år, enligt Arriva som är operatör för busslinjen.

En hållbar lösning på en ohållbar situation
De huvudsakliga problemområden som har identifierats inom projektet är att resenärer och förare känner sig otrygga, att hot- och våldssituationer uppstår frekvent samt att linjen är drabbad av intäktsförluster genom utbredd betalningsvägran.

– Vårt kortsiktiga mål är att snabbt bryta det beteendet, säger Kenny Bungss, trygghetschef på Arriva. Många förare som kör 179:an upplever stark olust och obehagskänsla. Därför vill vi hitta en hållbar lösning som på sikt också leder till ett tryggare lokalsamhälle i de stadsdelar där vi nu fokuserar vårt strategiska trygghetsarbete.

Omedelbara insatser
För att omgående stävja känslan av otrygghet på linje 179 genomförs sedan början av november ett antal samverkansinsatser. Dessa kommer att pågå året ut. I nuläget innebär insatserna följande:

• Trafikvärdar viserar biljetter även vid bakdörrarna. (Tensta och Rinkeby på morgnarna och Kista C på eftermiddagarna).
  • Förstärkt ordningsresurs på bussar och hållplatser.
  • Resenärstrycket minskas genom att extrabussar sätts in.

*Betalningsvägran på linje 179 står för 25% av all registrerad betalningsvägran på Arrivas busslinjer.