Kollega ombord höjer säkerhetskänsla och servicegrad

Sedan drygt ett halvår arbetar Arriva med pilotprojektet Kollega ombord, en satsning med ökad personaltäthet på särskilt utsatta busslinjer i Stockholmsområdet.

– Genom att ha ytterligare en Arrivamedarbetare med på bussen förutom föraren avser vi öka både säkerhetskänslan hos förarna samt servicegraden till resenärerna, berättar Patrick Bretschneider, driftchef vid Råstadepån i Solna.

Tre Arrivamedarbetare arbetar vardagar med att stötta förarna på de tyngsta busslinjerna, det vill säga de sträckor där Arriva har flest resenärer och där våra förare därför också riskerar att utsättas för en högre grad av hot och våld än på mindre resenärsintensiva turer. I dagsläget gäller det linje 179 mellan Vällingby och Sollentuna station samt 514 mellan Spånga station och Häggvik södra, men också linje 515, 516 och 526.

– Det är skönt för förarna att veta att de har en kollega nära för stöd och hjälp när det behövs, säger Patrick Bretschneider, men vi har också fått goda reaktioner från resenärerna. Många upplever det som mycket positivt att Arrivas medarbetare syns mer ute i trafiken. Redan månaden efter projektets start kunde vi se att det avspeglades i vårt NKI (Nöjd Kund Index) för området.

De medföljande Arrivamedarbetarna agerar trafikvärdar ombord samt i terminalerna och har tillgång till realtidsinformation direkt från trafikledningen. De hjälper även resenärerna av och på bussen.

Arriva etablerade sig på den svenska marknaden 1999 och ingick tidigare i Arriva Skandinavien a/s med ledning i Köpenhamn. I februari 2011 blev vi ett självständigt svenskt bolag och vi växer nu rejält.

Vårt huvudkontor ligger vid Liljeholmen i Stockholm och vi är en del av Europas största koncern för persontrafik - Deutsche Bahn - och kan därmed kombinera den snabba anpassningsförmågan hos det mindre företaget med styrkan och stabiliteten hos det stora.

Vi är utmanaren, som tänker vinna nya marknadsandelar genom att se möjligheter till nya innovativa lösningar, som gör det attraktivt för ännu fler att resa kollektivt.