Nockebybanan/Tvärbanan bäst bland Stockholms lokalbanor i SLs senaste mätning

Varje månad mäter SL kvaliteten ombord på Arrivas bussar och tåg. 3 500 resenärer får svara skriftligt på vad de tycker om allt från bemötande, information, städning och tidtabell. Nockebybanan/Tvärbanan har i särklass flest nöjda kunder under maj månad.

90 % av resenärerna på Nockebybanan/Tvärbanan är nöjda med linjen som helhet och kan därmed påvisa en uppgång om totalt 4 procentenheter sedan förra mätningen.

Bara 2 % av de tillfrågade säger sig vara missnöjda med linjen och lägger man till dem som inte tycker något särskilt (de som anser sig vara varken nöjda eller missnöjda) så är det så många som 98 % av resenärerna som inte anser sig ha något att klaga på när de reser med Nockebybanan eller Tvärbanan.

Högst betyg får förarnas körsätt (88 %) samt städning av vagn (92 %) och hållplatser (88 %). Just dessa områden har förbättrats eller legat oförändrade sedan tidigare mätningar under året.

Roslagsbanan och Saltsjöbanan har under maj fått totalbetygen 82 % respektive 76 % av resenärerna.

– Vi är glada över att våra resenärer har gett samtliga lokalbanor höga betyg, men självklart strävar vi ständigt efter att förbättra oss och överträffa resenärernas förväntningar, säger Izhak Dan, kundservicechef hos Arriva.

Arriva etablerade sig på den svenska marknaden 1999 och ingick tidigare i Arriva Skandinavien a/s med ledning i Köpenhamn. I februari 2011 blev vi ett självständigt svenskt bolag och vi växer nu rejält.

Vårt huvudkontor ligger vid Liljeholmen i Stockholm och vi är en del av Europas största koncern för persontrafik - Deutsche Bahn - och kan därmed kombinera den snabba anpassningsförmågan hos det mindre företaget med styrkan och stabiliteten hos det stora.

Vi är utmanaren, som tänker vinna nya marknadsandelar genom att se möjligheter till nya innovativa lösningar, som gör det attraktivt för ännu fler att resa kollektivt.