En speciell citruslåda

De senaste åren har vi på Årstiderna utvecklat vårt arbete med citrusfrukter. Från att tidigare endast levererat spanska citrusfrukter till våra kunder är vi nu glada att kunna erbjuda citrus både från fler odlare, men också i flera olika sorter och varianter. Vi har därför lanserat en helt ny version av vår Citruslåda. I lådan finns säsongens absolut bästa citrusfrukter från Spanien och Italien. Den innehåller inte bara en typ av clementin, apelsin eller grapefrukt utan flera olika sorter av varje citrusfrukt från vecka till vecka.

Känner du till Oronule, Clemenule och Tacle?

Istället för en sorts clementin kommer det alltså att finnas upp till åtta olika sorter över hela säsongen. Vi börjar med den spanska Oronule-clementinen, fortsätter med Clemenule och sedan med sorter som den italienska supermandarinen Tacle, den “fula” men mycket söta Gold Nugget från Spanien och andra godsaker. Vi hoppas också att kunna presentera en mandarin med rött fruktkött, men det beror helt på hur vädret artar sig i Sydeuropa.

Förutom de välkända spanska sorterna av apelsiner kommer vi att introducera flera italienska specialiteter, bland annat flera Tarocco-sorter som alla är blodapelsiner med mer eller mindre rött fruktkött, vissa sötare än andra.

I november kommer det också New Hall-apelsiner från området kring vulkanen Etna på Sicilien och den fantastiska Cara Cara som är en Navelina-apelsin med rött fruktkött.

En grapefrukt kommer inte heller bara att vara en grapefrukt i den nya Citruslådan utan kommer innehålla både den röda Star Ruby, den vita White March och den gröna, men väldigt söta, Sweetie.

Citruskaviar, eller finger lime, är en liten supersaftig frukt som är full av små saftiga pärlor som exploderar i munnen.

Dedikerade citrusodlare

Odlarna bakom frukten i den nya Citruslådan är Paolo och Alessandra som har sin odling söder om Catania på Sicilien, 84-årige Pietro (som syns på bilden) och hans dotter Angela som levererar underbar frukt från sin gård vid foten av vulkanen Etna på Sicilien, Anita som odlar clementiner i Calabrien, Manuel som odlar clementiner i Castellón norr om Valencia och Gines och Vallejofamiljen i Almería och Málaga som också levererar frukt till denna låda.

Man kan alltså se fram emot över 30 olika citrussorter från sex dedikerade odlare i Citruslådan. Flera av odlarna är tvättäkta citruspionjärer och flera av dem odlar också specialiteter som citruskaviar, kaffirlime, Buddhas hand, cedrat-citron, bergamott och inte minst den fantastiska yuzu.

Det kan hända att någon av dessa specialiteter dyker upp som överraskning i lådan, men träden är ännu unga så vi får se om vi kan skörda från dem i år. Man kan alltid se på innehållslistan vilka citrusfrukter som finns i lådan och vem som har odlat dem.

Vi hoppas du blir glad för den nya Citruslådan!

_______________________________________________________________________________
Citruslådan får du 3-4 kg av säsongens allra bästa citrusfrukter.

Citrussorterna varierar från vecka till vecka, och lådan innehåller många olika varianter från Sydeuropa. Ibland lägger vi en del ovanliga citrusfrukter i lådan, så håll ett öga på hemsidan och innehållsförteckningen.

Ta första steget mot att utforska citrusfrukternas spännande värld! Du beställer din Citruslåda på www.arstiderna.com eller i appen.

• Biodynamisk odling

• råvaror