En tredjedel av Sveriges vilda biarter är påväg att försvinna

Visste du att en tredjedel av Sveriges vilda biarter är påväg att försvinna enligt Naturskyddsföreningen? Binas hotade existens är inte bara ett hot för den biologiska mångfalden, om våra vilda biarter dör ut kommer det påverka dig väsentligt. Det kommer nämligen innebära stora konsekvenser för maten vi äter. En tredjedel av maten vi äter är pollinerad av bin, vilket gör oss helt beroende av deras och andras insekters viktiga arbete i naturen.

Pionjärer inom ekologiskt lantbruk för biologisk mångfald

Sedan 1996 har Årstiderna drivit ekologiskt jordbruk i Danmark. Företaget har stort mission om att återskapa den nära förbindelsen mellan jordbruk och matlagning med fokus på ekologi för biologisk mångfald. På våra två ekologiska gårdar Krogerup och Barritskov har vi bina i åtanke vid framtagningen av våra ekologiska råvaror. Bivänliga blommor kan till exempel planteras i anslutning till grönsaksodlingarna. Ett annat mycket uppskattat projekt på Krogerup är odlingen av ätbara blommor i alla möjliga storlekar och färger till bina och andra insekters förtjusning.

Årstiderna förespråkar odling utan giftiga bekämpningsmedel och ser allvarligt på de alarmerande siffrorna gällande bina.

Ätbara blommor från vår odling på Krogerup, en fröjd för de vilda bina.

För dig som läser detta som känner att du vill göra något för att rädda bina, ta en titt på Naturskyddsföreningens kampanj “Operation: Rädda bina”. På listan över åtgärder som du bland annat kan göra finns: bygge av vildbihotell, göra om sin gräsmatta till en äng och plantera bivänliga blommor. Ett annat sätt att värna om den biologiska mångfalden är såklart att välja att ekologiskt från Årstiderna!

• Biodynamisk odling

• ekologi