Frigolitlådan förändras

Du har kanske märkt att frigolitlådan med kylvaror ibland har en lite annan nyans. Färgen är på vissa av lådorna mer ljusgrå än tidigare. Det är inte något du inbillar dig – vi har förnyat utseendet på den. Frigolitlådorna är en viktig del av våra matkassar eftersom den gör att kylvarorna kommer oskadda och väl kylda till din dörr.

Från frukt och grönt till matkassar

Årstiderna grundades i Danmark år 1999 (och vi kom till Sverige år 2004). Till att börja med fokuserade vi verksamheten på olika grönsaks- och fruktlådor med en blandning av nyttiga saker från växtriket. Frukten och grönsakerna packade vi i trälådor som hade Årstidernas lilla snabel-a stämplat på sig.

Tiden gick och vi har successivt utökat sortimentet genom att prova att sälja lådor uteslutande med fisk, uteslutande med kött, uteslutande med ost till exempel. De mindre komponenterna och de separata lådorna var alla små steg på vägen mot det vi nu valt att fokusera på: matkassar med hela måltider. En förutsättning för att vi skulle komma någon vart i förhållande till matkassar var just många års testande av olika lådalternativ till just kylvarorna. Vi behövde också öva oss på att leverera lådorna och se hur det fungerade i praktiken med ismängd, leverans och hållbarhet m.m.

Till att börja med använde vi en vit frigolitlåda som chaufförerna tog med tillbaka till lådproducenten som sedan använde frigoliten till isolering. Men allra helst ville vi ju ha samma princip om att återanvända frigolitlådorna, precis som trälådorna återanvändes så mycket som möjligt. Tack vare ett samarbete med Danmarks Teknologisk Institut (en organisation som syftar till att förmedla nya rön och kunskap om forskning inom teknologi m.m.) kunde vi börja återanvända även frigolitlådorna i vår verksamhet. Tillsammans med Teknologisk Institut tog vi fram en desinficeringsmetod där lådorna utsattes för UV-belysning, med goda resultat. Några år senare bytte vi ut den vita frigolitlådan mot en koksgrå variant. Den nya frigoliten var alltså mörkare i färgen, och det berodde på råvaran kallad black carbon. Denna råvara förändrar förutom färgen också frigolitens förmåga att hålla temperaturen på isen inuti lådan till bättre. Därmed kunde vi börja spara på isen i lådorna, eftersom den inte smälte lika snabbt, och det i sig är en stor miljömässig vinst!

Tillsammans med Teknologisk Institut har vi också experimenterat med hur mycket, eller snarare lite, is varorna kan klara sig med i frigolitlådan, utan att temperaturen stiger över 5 grader. Ju mindre is vi lägger i, desto mindre miljöbelastning. Vi kalibrerar också vår ismaskin i packningscentralen på Jylland, så att ismängden den tillsätter blir helt optimal. Dessutom använder vi i vissa fall en så kallad absorbent (en produkt som ligger längst ner i lådan och absorberar vätskan som blir kvar när isen börjar smälta) i kyllådorna. I packningscentralen är valet av lådstorlek samt användandet av absorbent något som sker manuellt, så ibland kommer kanske dina varor i en större låda än vad som kanske hade varit allra bäst, och i vissa fall kanske det hade behövts en absorbent. Men vi gör vårt allra bästa och hoppas att det går bra även om det kan bli fel ibland.

Frigolitlådan fortsätter utvecklas

Den senaste utvecklingen när det gäller frigolitlådan är en ny slags råvara som innehåller grafit tillsätts vid produktionen av lådorna. Det resulterar i att lådans färg blir ljusare jämfört med den tidigare koksgrå. Bytet av produktionsråvara gör dock inte att isoleringsförmågan försämras. Samtidigt som denna utveckling pågår fortsätter vi förstås använda de mörkare lådorna i verksamheten, tills de är uttjänta. Därför kommer du ibland få hem en mörk frigolitlåda, ibland en ljus och ibland till och med en med olika färg på locket och lådan.

Som om inte allt detta vore nog har vi också börjat producera en frigolitlåda i lite mindre storlek som används till de matkassar som har minst antal varor. Det resulterar i att frigolitproduktionen blir mindre generellt för vår del samt att det krävs färre transporter (eftersom det får plats fler lådor per transport), och det är vi ju otroligt glada för! Vi hoppas och tror att dessa tilltag kring frigolitlådan ger resultat som på sikt kommer att synas i våra klimatrapporter.

Aha-upplevelse och dilemma

Emballage bidrar med 7-10 % av Årstidernas totala klimatbelastning, så det är ju en kategori som är ganska stor. Samtidigt har den procentsatsen reducerats kontinuerligt under de senaste åren, mycket tack vare att frigolitlådorna används i snitt fyra gånger istället för tre innan de räknas som uttjänta och kasseras. När lådorna inte kan användas av oss mer blir de som sagt till isoleringsmaterial.

Den konstanta utvecklingen vad gäller förpackningar och emballage har varit möjlig mycket tack vare att vi fått bättre och tåligare frigolitlådor, men minst lika mycket har det att göra med er kunder och er insats för att ta hand om lådorna tills de kommer tillbaka till oss. Stort tack för hjälpen med att reducera vårt klimatavtryck! Det är vi otroligt tacksamma för!

• Biodynamisk odling