Omtanke bakom varje receptblad

Varje vecka får våra kunder ett receptblad i botten av trälådan som Årstidernas matkassar levereras i. Det innehåller en introduktion till matkassen och alla recept till veckans ekologiska middagar. En del sparar receptbladen i en pärm för att kunna minnas vad deras favoriträtter från matkassen innehöll.

Sedan flera år tillbaka har vi ett tätt samarbete med KLS Pureprint, ett 100% hållbart tryckeri som trycker receptbladen åt oss. Det är det enda tryckeriet i Nordeuropa, och ett utav tre i världen, som är cradle-to-cradle-certifierat. Certifieringen betyder att både papper och tryckfärg är producerat utan kemikalier, tungmetaller eller hormonstörande ämnen som annars är vanligt förekommande inom tryckeribranschen. Receptbladen kan därför både komposteras eller användas som gödning i naturen. De är så giftfria att man i praktiken till och med skulle kunna äta dem om man nu inte vill spara dem i en pärm när veckan är över.

På besök i tryckeriet

Vi besöker KLS Pureprint med jämna mellanrum och det första som man slås av är att det doftar gott i hela tryckeriet. En ren och fräsch doft av papper samtidigt som lukten av kemikalier lyser med sin frånvaro. Tryckfärgerna står framme i öppna spannar och eftersom det inte finns något skadligt i dem som man ska skydda sina luftvägar mot går det hur bra som helst att förvara dem så.

Årstidernas receptblad är alltså framtagna med omtanke, inte enbart gällande textinnehållet med inspirerande gröna recept, utan också när det kommer till miljöaspekten eftersom vi valt att samarbeta med ett av världens mest hållbara tryckerier.

• Ekologiska frågor