Fler svenskar väljer ekologiskt

Danskarna är bäst i världen på att välja ekologiska varor, men allt fler svenska konsumenter handlar ekologiskt enligt en undersökning av Eco Web.

Det är ingen slump att Årstiderna startades i Danmark för 18 år sedan eftersom landet ligger i framkant när det gäller ekologiskt lantbruk. I dag levererar Årstiderna matkassar till 40.000 familjer i Danmark varje vecka. I Sverige ökade Årstiderna sin matkasseförsäljning med 100% år 2016 och blev utsedd till “Årets Matkasse” av “Allt om matkassar”. Företagets vision har alltid varit att skapa en förbindelse mellan jordbruk och matglädje med fokus på kvalitet och ekologisk vardagsmat.

Danmark fortfarande bäst i världen på ekologiskt

Försäljningen av ekologiska matvaror fortsätter att öka i Danmark och beräknas ha ökat med 18 procent år 2016 enligt Organic Denmark. Detta beror bland annat på att danska konsumenter som främst handlat ekologiska basvaror nu också börjar utöka och lägga till fler kategorier i sina inköp av ekologisk mat.

Kommuner satsar på ekologiska livsmedel

Det blir allt vanligare med ekologiska matvaror inom svenska kommuner regioner och landsting. I topp ligger Vellinge kommun där 57 procent av alla livsmedel är ekologiska. Det är en utveckling som bara tycks fortsätta öka eftersom 87 procent av den offentliga marknaden uppger att de tänker öka sin andel av ekologiska livsmedel kommande år.

Läs hela Eco Webs rapport här.

• ekologi