Jordgubbar toppar listan på de mest besprutade råvarorna

Miljöorganisationen Environmental Working Group (EWG) har sammanställt en internationell lista som ger en tydlig översikt över de frukter, bär och grönsaker som innehåller mest rester av bekämpningsmedel.

Proverna är tagna på odlingar med konventionellt lantbruk och jordgubbar visade sig vara den största boven på listan. En av mätningarna visade ett resultat på hela 22 olika pesticider och en tredjedel av alla de konventionella jordgubbsodlingar som testades innehöll 10 eller fler rester av olika bekämpningsmedel.

Det finns ännu ingen lista som fokuserar på svensk odlad frukt, men enligt Livsmedelsverkets rapport från 2016 innehöll 27 av 30 prover på just jordgubbar bekämpningsmedel, och ett av proven innehöll sex olika bekämpningsmedel. Halterna i Sverige är enligt undersökningar under de tillåtna gränsvärdena men innehåller fortfarande pesticider.

Andra besprutade bovar i toppen på listan:

Frukt & grönt Andel prover som innehöll pesticidrester Övrig info
Spenat 97% Höga halter av permetrin
Nektariner 94% Ett prov innehöll 15 pesticidrester
Äpplen 90% 80% av proverna innehöll difenylamin (förbjudet i Europa)
Vindruvor 96% Innehöll i genomsnitt 5 olika pesticidrester
Persikor 99% Innehöll i genomsnitt 4 olika pesticidrester

Varför ekologiskt odlade frukter och grönsaker?

Genom att välja ekologiskt odlade frukter, grönsaker och bär tar du ställning mot att odla med bekämpningsmedel som sedan finns kvar i råvarorna som du äter. De som arbetar på konventionella odlingar utsätts dessutom för allvarliga risker när de hanterar bekämpningsmedel i stora, giftiga doser. Alla dessa gifter som används vid odling av frukt och grönt minskar dessutom mångfalden i odlingslandskapet, vilket orsakar allvarliga förändringar i ekosystemet. Så när du väljer att äta ekologisk frukt och grönt, gör du en insats både för dig själv, odlarna och miljön.

• ekologi