Ekoföretag startar en middagsrevolution

“Schysst mat ska vara lika bra för dig som för resten av världen.” - det är budskapet i Årstidernas nya kampanj #middagsrevolutionen.

Det ekologiska matkasseföretaget med rötterna i Danmark, har sedan starten 1999 arbetat genomgående med ekologi, säsongsbetonad mat och att återskapa den nära förbindelsen mellan jordbruk och matlagning. Nu vill företaget dela sin kunskap och sina ambitioner med svenskarna och få med dem i det de kallar middagsrevolutionen.

“Vi på Årstiderna är ju ett gäng matnördar som älskar ekologisk mat, från odling till produktion och vidare till matlagningen. Genom att både odla, ställa hårda krav och komponera recept kan vi arbeta för att göra hela kedjan hållbar - och med det helhetstänket är vår mat en riktig middagsrevolution”, säger Nathalie Seow som är ansvarig för Årstidernas sociala medier.

På Årstidernas hemsida presenteras 12 områden som företaget arbetar med och som är essentiella delar av middagsrevolutionen

Se alla områden här.

Områdena innefattar bland annat klimatkoll, mat i säsong, en no fly-policy och att äta mindre kött. Genom att arbeta kontinuerligt med ovanstående 12 områden försäkrar Årstiderna konsumenten om att innehållet i matkassarna alltid -är schysst mat.

"Det handlar egentligen om att man ska kunna njuta av sin middag utan att behöva ha dåligt samvete. Vi ser till att det som finns på tallriken är hälsosamt, klimatsmart och efter säsong", säger Nathalie Seow.

Allt i Årstidernas matkassar är 100% ekologiskt och företaget satsar helhjärtat på växtbaserade alternativ. Den senaste nyheten som lanserades i januari 2019 är den Glutenfria Vegankassen, som är helt vegansk och glutenfri.

Se mer inspiration för en grönare vardag genom att följa #middagsrevolutionen här

Alltid helt ekologiskt!

100 % ekologiska färdiga matkassar och råvaror - levererade till dörren.

Årstiderna producerar och säljer ekologiska livsmedel och matkassar med ett grönt fokus. Företaget har funnits sedan 2006 och kommer ursprungligen från Danmark, det land i världen som äter mest ekologiskt per person.

Årstiderna har ca 9000 privata kunder i Sverige, och säljer utöver det ekologiska fruktlådor till företag.

På Årstiderna ser vi människan som en del av ett stort ekosystem. Det sätt som vi behandlar naturen på bestämmer vad vi kan få tillbaka i form av mat, miljö och rent dricksvatten. Detta skapar ett naturligt beroendeförhållande mellan natur och människa och det vill vi förvalta så bra som möjligt. Förutom egen odling av ekologiska grönsaker och ekologisk frukt, har vi ett nära samarbete med odlarna och leverantörerna av våra råvaror. Vi tillhandahåller råvaror enligt säsong och tillbringar mycket tid ute på landet hos odlarna och leverantörerna. Vi är med i planeringsarbetet för den kommande säsongen och vill gärna, tillsammans med våra leverantörer, berätta historien om odling av kvalitetslivsmedel - direkt från jord till bord.