Singelhushåll ska också kunna beställa matkasse

Singelhushållen i Sverige ökar

Sverige toppar listan av flest antal singelhushåll i världen. Enligt statistiken består cirka 47 procent av de svenska hushållen av en person. Det gör singelhushållen till den enskilt vanligaste boendekategorin.

Källa: Pew Research Center

Källa : Pew Research Center

Ett anpassat sortiment för singelhushållen

De flesta matkassarna på marknaden är inte anpassade till denna verklighet och de går inte att beställa för en person vilket innebär att få företag i branschen möter behovet som finns på marknaden. I januari 2018 lanserar Årstiderna ytterligare två alternativ på matkassar till alla singelhushåll i form av den Veganska Matkassen och HälsoMatkassen.

- Tidigare har det enda alternativet i vårt sortiment på matkassar för singelhushållen varit vår Vegetariska Matkasse. Nu utökar vi valmöjligheterna med ytterligare två av våra populäraste matkassar för att möta behovet som finns på marknaden, säger Rachel Seow Sosa, marknadsansvarig på Årstiderna.

- Vi vill inte att våra kunder som lever ensamma ska avstå från att beställa en matkasse från oss eftersom det blir dyrt eller för mycket mat över som eventuellt måste kastas. Matkassarna för en person innehåller mindre förpackningar och exempelvis ett halvt kålhuvud istället för ett helt för att minska matsvinnet i singelhushållen, förklarar Rachel Seow Sosa.

Från och med nu går det att beställa den Veganska Matkassen och HälsoMatkassen till en person med första leverans den 8 januari.

• nyheter

Alltid helt ekologiskt!

100 % ekologiska färdiga matkassar och råvaror - levererade till dörren.

Årstiderna producerar och säljer ekologiska livsmedel. Företaget har funnits sedan 2006 och kommer ursprungligen från Danmark, det land i världen som äter mest ekologiskt per person.

Årstiderna har ca 9000 privata kunder i Sverige, Utöver det säljer de ekologiska fruktlådor till företag.

På Årstiderna ser vi människan som en del av ett stort ekosystem. Det sätt som vi behandlar naturen på bestämmer vad vi kan få tillbaka i form av mat, miljö och rent dricksvatten. Detta skapar ett naturligt beroendeförhållande mellan natur och människa och det vill vi förvalta så bra som möjligt. Förutom egen odling av ekologiska grönsaker och ekologisk frukt, har vi ett nära samarbete med odlarna och leverantörerna av våra råvaror. Vi tillhandahåller råvaror enligt säsong och tillbringar mycket tid ute på landet hos odlarna och leverantörerna. Vi är med i planeringsarbetet för den kommande säsongen och vill gärna, tillsammans med våra leverantörer, berätta historien om odling av kvalitetslivsmedel - direkt från jord till bord.