Föreläsningen - I Trygghetsnarkomanernas Land - med den internationellt uppmärksammade psykiatern David Eberhard!

Vårt överdrivna säkerhetstänkande med behov av trygghet och kontroll skapas av bristen på att ställa krav på våra barn och medarbetare. Kreativitet och lust stagnerar i en värld där ingen begär något av en.

Välkommen på en humoristisk, tankeväckande och kanske en smula provocerande föreläsning om att människan behöver lära sig att växa och ta ansvar.

Världens säkraste land?

I världens säkraste och tryggaste land blir folk alltmer rädda för saker som bara nästan är farliga. Människor behöver kunna växa och ta ansvar. Vi överbeskyddar oss mot allt med både hängslen och livrem.

Utan skyldigheter är de rättigheter vi tar för givna meningslösa. De leder inte till någon inre mognad och risken är att människan inte ser sig själva som del i en gemensam verksamhet utan enbart eftersträvar självförverkligande. Och i världens mest självförverkligande land riskerar vi att tappa ansvarskänsla och därmed blir ledarskapet svårare, för att inte säga omöjligt.

Hur barnen tog makten

I en värld där alla är individualister ställs ännu högre krav på ledaren. Detta märks redan i hur vi förhåller oss till våra barn. Vi kan i ledarskapet dra lärdomar av hur vi vill agera som föräldrar. I en ombonad och övervadderad värld riskerar vi att tappa utmaningarna med tillvaron.

Med vårt överdrivna säkerhetstänkande och vår rädsla att säga till barnen i tron att de ska bli känslomässigt störda för resten av livet, är risken stor att vi skapar prinsar och prinsessor som kräver sina rättigheter på arbetet utan att tänka det minsta på vilka skyldigheter de har att ge tillbaka.

Precis som för barnen så utvecklas även vuxna av att utmana sig själva och psykiatrisk sjuklighet ökar inte för att vi behandlar varandra som vuxna och kapabla människor som man kan ställa krav på. Det ökar snarare när vi behandlar våra medmänniskor som odugliga från början. Och det är precis så vi ser på omvärlden om vi inte vågar kräva att folk presterar på sin arbetsplats.

Att lyssna på ett föredrag med David är rock’n’roll

Med sin drastiska humor och glimten i ögat kommer David Eberhard att vända upp och ner på det mesta ni ser runt omkring er. Och på något märkligt sätt tycks allting plötsligt falla på rätt plats. Man går garanterat därifrån med nya insikter och med ett - inte så litet - leende på läpparna. Som efter en sanslös konsert. Underhållning och lärande i ett.

David Eberhard har själv åtta barn. Yrkesmässigt har han arbetat med psykisk sjukdom och ohälsa i olika sammanhang sedan 1986. Han är chef inom psykiatrin sedan över tio år och har stor erfarenhet av hur man tar hand om personal och samtidigt får verksamheten effektiv.

Föreläsningen är baserad på hans enormt populära böcker ”Hur barnen tog makten” och ”I trygghetsnarkomanernas land”.

Se klipp från när David Eberhard gästar SVTs talkshow Skavlan:

• Utbildning