Artportable blir Europas ledande portfolioplattform för konstnärer

Artportable blir det nya namnet på portfolioplattformen Bättre Konst som gjort succé i sociala medier i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Bakgrunden till namnbytet är den internationella efterfrågan på det portfolioverktyg som företaget erbjuder.

– Nu tar vi ett stort steg med design och funktionalitet, och inleder en ny spännande fas, skriver grundarna Erik Nordlander och Johan Höök.

Artportable inleder nu en satsning mot Europa och expanderar från den nuvarande kundbasen i Norden. Företaget erbjuder en skräddarsydd digital portfolio och ett community där varje portfolio når ut till tusentals konstintresserade. Målet är att skapa en närmare kontakt mellan konstintresserade och konstnärer, fotografer, konsthantverkare och designers.

Den snabba tillväxten tillskrivs delvis en lucka i marknaden som åsidosatts vid digitaliseringen av konstbranschen. Artportable sätter inte ut priser på konstverk, visar upp både sålda och osålda verk och vill genom inblickar i konstnärskapet exempelvis främja upplevelsen av att möta en konstnär med begränsad marknadsnärvaro.

– Jag gillar själv att gå på elevutställningar och få känslan av att upptäcka ett konstnärskap. Att samtidigt visa upp etablerade konstnärers portfolios bidrar till nya och rikare sätt att komma i kontakt med en skapandevärld, säger Erik Nordlander som tillsammans med Johan Höök är grundare till Artportable.

Artportable planerar under 2020 ytterligare satsningar på martech och fortsatt tillväxt av det sociala community som idag bland annat består av 18.000 följare på Facebook.

Bild: Edin Dzanic i sin studio