Paret som driver jordbruk får testa framtidens produkt - Odling 4.0

Paret som driver jordbruk får testa framtidens produkt - Odling 4.0

Susanne & Peter är ett par som driver jordbruk på sin gård i Skåne, Susanne är uppväxt på gården med sina föräldrar som har drivit jordbruk under många år.

När Susanne var yngre älskade hon att hjälpa sina föräldrar på gården, hon spenderade hela somrarna och helger med att plantera och plocka tomater.

Efter gymnasiet började Susanne arbeta inom byggbranschen, men har under hela sin karriär saknat att arbeta på gården. För 10 år sedan tog Susanne med sin man Peter över gården från hennes föräldrar, ”Det kändes som ett perfekt beslut.”

I deras story får vi följa med när de testar ett digitaliserat jordbruk i med och motgångar.

Story Susanne & Peter

DEL 1

På gården odlar man främst kryddor, potatis och lök.
Vi frågar Susanne vad hon har för tankar angående att arbeta mer digitalt i lantbruket?
- Digitalt? Nja.. Lantbruket fungerar alldeles utmärkt som det är nu. Den digitala världen känns otroligt överdriven. Vi gillar att arbeta på ”det gamla hederliga” viset.
Skulle jag bli tvungen att testa skulle jag självklart göra det, men jag är inte säker på att jag skulle bli övertygad. Men vem vet? Säger Susanne och rycker på axlarna.

Vi känner direkt att Susanne är den perfekta kunden för oss att använda som testpilot för detta projekt. Hon är inte villig att köpa digitala verktyg men inte heller helt ointresserad.

Efter vår intervju har Susanne även pratat med vänner som också driver lantbruk, för att höra vilka åsikter de har om digitalisering inom lantbruk. Susannes vänner tycker som hon, att det fungerar att räkna och plocka alla produkter själv. Även om det såklart hade varit bra att tjäna mer pengar och att frigöra mer tid.

Jag kontaktar Susanne och Peter igen efter några veckor med ett erbjudande, där de skall få vara testpiloter till vårt EIP projekt, finansierat av SJV. Det innebär att de under 3 år utan kostnad kommer att få ta del av programvaran allt eftersom den utvecklas med syftet att öka lönsamheten. En del i projektet är att vi ca 1 gång i veckan kommer ut och tar bilder på odlingarna med drönare, för att sedan lägga in bilderna i en databas. Programmet kommer automatiskt analysera tillväxten och räkna på utfallet. Även andra mätningar registreras som fukt, nederbörd mm. Susanne kommer få fortlöpande uppdatering till sin mobil, som beslutstöd för bevattning och även andra förslag på åtgärder som förbättrar odlandet. Susanne kommer också att kunna ge mer information om sina produkter och beräkna utfall till sina kunder, både i gårdsbutiken och online. Som digital ”pilot” får hon använda programvaran under 3 år, mot att hon kommer med feedback. På så sätt kan vi utveckla och förbättra vår produkt.

Kan vi övertyga Susanne om att digitaliseringen frigör mer tid, ger en bättre kontroll över skörden till samma kvalité eller till och med bättre tror jag att fler lantbrukare kommer att vilja testa vår produkt.

FORTSÄTTNING DEL 2

Susanne tackade ja till vårt erbjudande och har nu under 6 månader använt vår programvara. Det positiva för oss med att Susanne var lite svårövertalad som testpilot är att hon är otroligt kritisk och kommer med mycket bra feedback på saker vi både kan förenkla och förbättra. Detta är hela tanken med projektet.

På 6 månader har Susanne ökat sin försäljning, då vårt system har gjort mycket av arbetet mer effektivt.

När man plockat frukter och grönsaker som är mogna säljs de i gårdsbutiken eller skickas till återförsäljare. Susanne har fått bättre kontroll över sina produkter, både det som är i butiken och över sitt lager. Både återförsäljare och kunder kan själva beställa sina varor online.

Målet är att öka förbeställningarna för att få mindre svinn och ökad lönsamhet.

• -Jag får ut mer tid över till min odling och har satsat mer på vår gårdsbutik, som nu går riktigt bra! Folk uppskattar närodlat otroligt mycket.
    Jag kan inte förstå hur jag, som många andra människor är skeptiska till digitalisering och ”framtida” funktioner när det verkligen underlättar arbetet. Alla skulle behöva testa denna programvara för att inse vad dom går miste om.

Vi tycker det är roligt att få göra denna resa tillsammans med Susanne och hennes man Peter, där de får använda vår programvara samt ge tillbaka feedback.

Odling 4.0 är ett EIP (Europeiskt Innovations Projekt) som är finansierat av EU’s Jordbruksfond via Jordbruksverket. Projektet drivs av Arvalla tillsammans med 13 partners och är ett innovationsprojekt som löper under 3,5 år, med avslut 2023.