Digital transformation driver nordisk investering

Nyhet   •   Jan 19, 2018 09:43 CET

Nyligen förvärvade RTL Group (som är en del av Bertelsmann Group, som även Arvato tillhör) Untited Screens och fick därmed tillgång till ett etablerat nätverk med över 500 YouTube-kanaler och kändisar, och med cirka 500 miljoner streams per månad. Detta är ännu en strategisk investering i Norden av den tyska mediejätten, som tidigare även förvärvat SpotX, Smartclip och Vidispine.

I en pressrelease berättar RTL:s CEO Bert Habets att ”detta förvärv är ännu ett steg att öka RTL:s ”Total Video”-strategi, och att United Screens stärker vår MPN-närvaro (Multi Platform Network) i Europa. RTL Group är det enda europeiska företag som kan erbjuda annonsörer paneuropeiska digitala videokampanjer i premium- och varumärkessäkra miljöer.”

I och med uppköpet blir Bert Habes styrelseordförande i United Screens. RTL planerar att investera 25 miljoner SEK för att finansiera bolagets tillväxtplaner i den nordiska regionen.