EX-klassade telefoner för säkerhetens skull

Trollhättan Energi AB tummar aldrig på säkerheten. Därför var det aldrig aktuellt med någon annan larm- och kommunikationslösning än trådlösa bärbara telefoner godkända för områden där explosionsrisk föreligger.
– Ascoms lösning var även bäst och billigast för oss utifrån våra förutsättningar med ensamarbeten i bergsutrymmen, säger Drazen Kendes, driftchef Trollhättan Energi AB.

Hos energiföretaget sker en hel del av arbetet i bergsutrymmen. Avloppsreningsverket är nedsprängt i berget med en nivåskillnad på 35 meter. Där sker all vattenrening i tunnlar och gångar och kommunikationssystem som bygger på GSM-teknik fungerar inte. När bolaget diskuterade hur säkerheten vid ensamarbete skulle upprätthållas i hela företaget föll det sig naturligt att istället välja en lösning med basstationer, avancerade dect-telefoner och en sammanhållande larm- och meddelandeplattform.
Avstånden mellan de 16 basstationerna är i snitt cirka 30-40 meter, maximalt 100 meter. De håller reda på i vilka zoner dect-telefonerna befinner sig. Om en medarbetare larmar manuellt, eller en telefon larmar automatiskt, vet systemet direkt positionen. Då kan Ascoms larmserver Unite CM, som bygger på Ascoms Unite-plattform, i sin tur förmedla rätt larminformation i klartext till alla de andra medarbetarnas handenheter och till en större informationsskärm i huvudbyggnaden. Varken intern eller extern räddningspersonal som ska komma till undsättning behöver famla i mörkret.
– Lösningen fungerar alldeles utmärkt. Telefonernas funktioner ger oss ett stort mervärde. Förutom den givna nyttan att enklare kunna kommunicera vid ensamarbeten, när det kanske är långt till de andra medarbetarna, är telefonerna en viktig kugge i säkerhetssystemet, säger Drazen Kendes.

Enkelt att bygga ut systemet
Trollhättan Energi valde Ascoms dect-telefon d81 ATEX/EX Protector. Den fungerar tvåvägs för både textmeddelanden och telefoni. Men framför allt har den ett explosionssäkert utförande, det vill säga telefonen producerar ingen statisk elektricitet eller gnistor som kan antända exempelvis metangas, som finns inom vissa områden hos Trollhättan Energi.
– Att alla våra tolv telefoner är explosionsklassade betyder också att användarna inte behöver fundera på var de befinner sig. Eller byta telefon vid förebyggande underhållsarbete då det är krav på att enbart använda ATEX/EX-klassad utrustning, säger Drazen Kendes.
Han är också nöjd med att systemet är enkelt att bygga ut.
– Till en inte alltför hög kostnad kan vi lägga till både hårdvara och nya funktioner i mjukvaran. Det finns stora möjligheter med så här avancerade telefoner, bland annat funderar vi på att köpa in EX-klassade hörselskydd som kan kopplas till telefonerna med bluetooth-teknik.
Alla berörda telefoner larmas, det finns ingen hierarki eller speciell larmföljd. Medarbetarna larmar genom att trycka minst två gånger på knappen på telefonens ovansida. Då får de andra upp ”personlarm” på sina enheter, plus att informationen visas på tavlan i huvudbyggnaden. Där kommer också en insatsplan upp i kombination med positionen för den larmande enheten. Personalen som ska rycka ut kvitterar larmet på tavlan, det går inte att göra på telefonerna. Och det är förstås också bra att ringa upp den som larmat.
Dect-telefonerna har även fallarm, rycklarm och ej-i-rörelse-larm.
– De inbyggda automatiska funktionerna ger en extra trygghet vd ensamarbete, säger Drazen Kendes.
Ascomlösningen används inte bara för personlarm utan också för gaslarm. Brandlarm ska dessutom anslutas. Medarbetarna kan även fjärröppna grinden till anläggningen med telefonerna.
– Vi funderar också på att köpa in en funktion som kan överföra interna processlarm från vårt övervakningssystem till telefonerna, säger Drazen Kendes avslutningsvis.

• personsäkerhet
  • dect telefon