Ascom lanserar världens mest robusta handenhet

Ascom Wireless Solutions, ledande leverantör av trådlös internkommunikation, meddelande- och larmhantering, lanserar en ny handenhet som kombinerar robusthet med funktioner för personsäkerhet och telefoni. Ascom d81 sätter därmed en ny standard inom personsäkerhet i tuffa arbetsmiljöer.

Produktchef  Robert Hassel förklarar vad som drivit fram utvecklingen av d81; “Under senare år har vi sett ett ökat behov av handenheter som kan användas i extremt tuffa arbetsmiljöer och där ge personalen optimal personsäkerhet. d81 är speciellt framtagen för just sådana förhållanden, dvs. tung industri, fängelser, psykiatriska avdelningar och för personer som arbetar ensamma i riskfyllda miljöer”.

Personal inom industrin, anstalter, sjukhus och även förvaltningar löper dagligen risk att utsättas för fysisk fara och behöver därför utrustning de kan lita på. Ascom d81 erbjuder flera avancerade larmfunktioner som säkerställer snabba insatser i kritiska situationer. Automatiska ”fallarm”/”Ej-i-rörelse”-larm, rycklarm, manuellt utlösta larm som alla kan tilldelas prioritetsnivåer samt exakt positionering av nödställd personal stöds av d81. Komradiofunktionalitet (Push-to-Talk), som omedelbart öppnar upp för flerpartskonferens med högtalar- eller telefonifunktion beroende på den aktuella situationen, vilket ger möjlighet för kollegorna att följa situationen och planera insatsen därefter. Med andra ord kan personal som arbetar i utsatta miljöer eller ensamma, känna sig tryggare i sitt arbete med en Ascom d81 till hands.

Ascom d81 har genomgått de mest krävande tester en telefon kan utsättas för; 2 m upprepande falltester, slagtest, kemikalietest, förslitningstest, temperaturtest (-10 till +55 grader) samt vatten- och dammtest (IP65-klassade - gäller även tillhörande kontaktanslutningar). Alla testfilmer kan ses på www.ascom.se

Ascom d81 är inte bara robust och erbjuder avancerad personsäkerhetsfunktionalitet, den ingår även i Ascoms IP-DECT-system, med centraliserad hantering, som innebär att uppgraderingar av programvara, kontaktinformation, inställningar med mera kan skötas trådlöst direkt till handenheten. Detta minskar administrationen av telefoner betydligt, vilket i förlängningen sparar pengar. Telefonen har stöd för central och lokal telefonbok, delad telefon, konferenssamtal, avancerad meddelandehantering samt streckkodsläsning.
Ascom d81 kan även fungera som bärbar terminal till dina verksamhetssystem såsom produktions-, automations- och övervakningssystem. Sist men inte minst är handsfree-funktion möjligt via Bluetooth-headset. Senare under året lanseras en ATEX-godkänd version för arbetsplatser med explosionsrisk.

Ascom d81 sätter verkligen en ny standard för robusthet och personsäkerhet i tuffa arbetsmiljöer.

• dect
  • ip-dect