Ascom tar hem stororder för nytt regionsjukhus i Norge

Ascom har valts ut som leverantör av en helhetslösning för kommunikation mellan patienter och vårdpersonal på det nya regionsjukhuset Nytt Østfoldsykehus i södra Norge. Ascom vann upphandlingen – som har ett totalvärde på 112 miljoner norska kronor – tillsammans med
Hewlett-Packard Norge AS (HP). Ascoms del av hela IKT-ordern är ca 10 procent.

Ascom kommer att vara den viktigaste underleverantören i ett av de största sjukvårdsprojekten i Norden under de kommande åren. Ett konsortium lett av HP vann ordern på IKT-infrastrukturen vid Nytt Østfoldsykehus, det nya regionsjukhuset i södra Norge. Ascom kommer att bygga den mest kritiska delen av IKT-infrastrukturen, "kommunikationsplattformen", som hanterar såväl akutlarm och personlarm som patientanrop, intercom, trådlös telefoni och ett applikationspaket med intelligent programvara för planering av arbetsflöden.

Enligt planerna kommer Nytt Østfoldsykehus att bli norra Europas mest avancerade sjukhus. När sjukhuset blir klart 2015 kommer det att ha 650 vårdplatser och 4 900 anställda.

"Nytt Østfoldsykehus kommer att betjäna en befolkning på 300 000 och erbjuda toppmodern vård
med hög patientsäkerhet och smidiga arbetsprocesser. Vi är mycket stolta över att vara en del av detta viktiga infrastrukturprojektet och leverera våra avancerade lösningar för patienter och personal", säger Claes Ödman, General Manager Ascom Wireless Manager. "Även partnerskapet med HP är viktigt. Det är första gången vi är partner i den här typen av projekt".

Båda företagen har gediget expertkunnande inom hälso- och sjukvårdsbranschen – HP när det gäller nätverk och integration och Ascom inom kritisk kommunikation och arbetsflödessupport. HP har levererat IT-infrastruktur och integrationslösningar till sjukhus bland annat i Norge, Danmark, England, Kanada och Australien. Bland Ascoms kunder finns ett stort antal sjukhus i 18 länder, och företaget har en starkt närvaro i de nordiska länderna.

HP planerar att använda gemensamma erfarenheter och strategiska insikter från Nytt Østfoldsykehus för att ta fram en plan för hantering av IKT-projekt på sjukhus med Ascom som partner.

"Vi ser Ascom som en mycket pålitlig och kompetent leverantör av uppdragskritiska  kommunikations-lösningar för hälso- och sjukvårdsbranschen. Ascoms lösningar är mycket viktiga för projektet på Nytt Østfoldsykehus och i många andra tekniskt avancerade vårdmiljöer. Det finns starka synergier mellan våra företags utbud och kompetenser som vi gärna vill utnyttja i framtida projekt”, säger Kaare Finbak, ansvarig för affärsutveckling vid HP Norway.

"Genom vårt samarbete kan vi erbjuda optimala lösningar för sjukhus inte bara i Norden utan globalt. Det finns en del högintressanta internationella öppningar här för båda företagen", säger Kaare Finbak.

• patientsäkerhet
  • lösningar för sjukhus
  • kommunikationsplattform
  • sjukhus
  • verksamhetskritiska larm
  • kritiska larm
  • hp
  • hewlett-packard

Ascom Wireless Solutions är en ledande leverantör av trådlösa kommunikationslösningar för företag inom branscher som sjukvård, psykiatrin, tillverkning, äldreomsorgen, detaljhandel och hotell. Över 75 000 system har installerats i storföretag över hela världen.

Ascom Wireless Solutions erbjuder ett brett utbud av tal- och professionella meddelandelösningar som skapar värde för kunderna genom att stödja och optimera deras uppdragskritiska processer. Lösningarna är baserade på VoWiFi, IP-DECT, patientkallelse och personsökningsteknik som är integrerade via Ascom Unite till befintliga system. Företaget har dotterbolag i 11 länder och 1 200 anställda över hela världen. Ascom Wireless Solutions grundades 1955, har sitt huvudkontor i Göteborg och ingår i Ascom-koncernen som är noterat på den Schweiziska börsen.

Ascom Nordic är en del av Ascom Wireless Solutions. Ascom Nordic har 125 anställda, där Ascom Sweden ingår med 47 anställda. Några urval av kunder inom den svenska marknaden: SU – Sahlgrenska Universitetssjukhus, Volvo Personvagnar, Häktet i Göteborg, Stockholms Läns Landsting, Swedish Match, GRYAAB, Centralssjukhuset i Karlstad, Anstalten Kumla, Kvarnsveden, Banverket, Kraft Foods, Bravikens pappersbruk. Läs mer på www.ascom.se