Ascom tecknar stororder med Migrationsverket

Nyligen tecknade Ascom en stor order på ny IP-DECT med larm- och kommunikationslösning för Migrationsverket. I och med den nya ordern stärker Ascom sin position som ledande leverantör av dessa lösningar till Migrationsverket.

- Nu finns våra larm- och kommunikationssystem på alla Migrationsverkets fem orter, säger Ascoms Jan Svensson.

Migrationsverket har tidigare haft en Ascomplattform, men byter nu till en mer modern IP-DECT, som integrerar personlarm med positionering och kommunikation. Systemet är snabbt och säkert. Om en person larmar, visas det som ett tydligt budskap i övrig personals handenheter. Genom positioneringen ges exakt information om var den larmade befinner sig, vilket gör att assistans snabbt kan vara på plats.

I handenheten finns även en komradiofunktion med den moderna teknologin Push-To-Talk, vilket gör det möjligt med gruppsamtal vid larm och akuta händelser.

- Vi har valt ett stabilt system som vi känner oss trygga med. Push- To-Talk funktionen gör att vi slipper fördröjningar när vi samtalar i handenheten, vilket är en klar förbättring mot tidigare, säger Hans Peter Kern, säkerhetssamordnare på Migrationsverket i Märsta.

Till den nya IP-DECT anläggningen är 130 handenheter kopplade. Dessa kommer att användas av personalen på förvaren i Gävle, Märsta, Göteborg och så småningom även på det nya förvaret i Åstorp.

I ett initialt skede är ordern värd 3,5 miljoner kronor. Systemet kommer att installeras på de olika förvaren under våren.

• dect
  • ip-dect